انجمن مدیران ساختمان

11708
اگر قرار است یک مکان تاریخی فعالیت اقتصادی داشته باشد باید با رویکرد گردشگری باشد، که خطرات در آن مکان به حداقل برسد
تاریخ : 1398/6/13 15:59: کد خبر : 11708
اولین روز از دوره آموزشی «شناخت و پژوهش ابنیه تاریخی و نحوه پیشگیری و مقابله با بحران حریق» با حضور مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران برگزار شد.
اگر قرار است یک مکان تاریخی فعالیت اقتصادی داشته باشد باید با رویکرد گردشگری باشد، که خطرات در آن مکان به حداقل برسد
به گزارش پایگاه خبری 125، در کارگاه تئوری دوره آموزشی شناخت و پژوهش ابنیه تاریخی و نحوه پیشگیری و مقابله با بحران حریق که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد موضوعات مربوط به گونه های میراث معماری و بحران حریق، روند برنامه ریزی جهت نجات بخشی بناها و محوطه های تاریخی در مقابله با آتش، مدیریت خطرپذیری در محوطه های میراث معماری، مرکز تاریخی و تنگناهای مدیریت حریق، تجارب جهانی مدیریت بحران حریق در بناهای تاریخی و راهبردها و مکانیزم های آماده سازی بافت تاریخی کاشان در برابر حریق و بحران حریق و سایت جهانی بازار تبریز توسط اساتید دانشگاه مطرح شد.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران در بخشی از جلسه پرسش و پاسخ این کارگاه اظهار داشت: آتش سوزی میدان حسن آباد و آسیب آتش سوزی به بافت تاریخی آن زنگ خطر بزرگی برای همه ما داشت، همانگونه که آتش سوزی بازار تبریز نیز واکنش های زیادی به دنبال داشت.
وی ادامه داد: در اکثر آتش سوزی ها عامل برق بسیار مهم است و علت بیشتر آتش سوزی ها به شمار می رود به خصوص در مکان هایی که فعالیت زیادی در آن انجام می شود.
وی افزود: ولی این سوال نیز مطرح است آیا بیشتر ساختمان هایی که دچار آتش سوزی شده اند به میزان کاربری آن نیز توجه شده است؟ آیا سازمان میراث فرهنگی در این خصوص نظر یا دستورالعمل خاصی برای اماکنی که ثبت تاریخی شده اند دارد؟
داوری با اشاره به آتش سوزی میدان حسن آباد تهران تصریح کرد: ما در آتش سوزی میدان حسن آباد با آتش سوزی یک مکان تاریخی روبرو نبودیم ما با انبار کالا روبر شدیم هنگامی که با اینگونه آتش سوزی ها روبرو می شویم این نگرانی ها درباره مکان های تاریخی وجود دارد.
وی افزود: عملیات مقابله با کاربری های غیر مجاز و... الزامات خاص خود را می طلبدو آیا شهرداری و میراث فرهنگی باید تدابیری بیندیشند. باید برای کاربری مکان های تاریخی تدابیری اندیشیده شودکه یک مکان تاریخی نمی تواند یک انبار کالا باشد مکان تاریخی اگر قرار است فعالیت اقتصادی داشته باشد باید با رویکرد گردشگری باشد که خطرات در آن مکان به حداقل برسد.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران خاطر نشان کرد: مسجد ساری اگر یک بنای تاریخی است باید چه ملاحظاتی درباره آن به کار گرفته شود؟آیا در این مسجد می توان پخت و پز وسیع راه انداخت؟ یا سیستم سرمایشی و گرمایشی آن باید با توجه به شرایط بهره برداران باشد یا نه باید شرایط خاص داشته باشد باید دستور العمل ها و نظارت های اینگونه مکان های تاریخی به دقت در دستور کار قرار گیرد.
گفتنی است؛ در افتتاحیه این دوره آموزشی، همکاران و نمایندگان شهرداری مناطق یک، یازده، دوازده و 20، دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی، دکتر اکرمی(رییس دانشکده معماری، دکتر گلپایگانی(معاون شهرسازی شهرداری تهران) و چندین نفر از مدیران کل از وزارتخانه میراث فرهنگی حضور داشتند.

عکس: محمدمهدی هاتف


لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=119032