انجمن مدیران ساختمان

11733
گردهمایی فناورانه سازمان ها، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های حوزه محصولات و خدمات پهپادی
تاریخ : 1398/6/26 19:36: کد خبر : 11733
رویداد عرضه کاربردی فناوری نوین پهپاد در صنایع راهبردی کشور و هماهنگی عرضه و تقاضا، به همراه نمایشگاه جانبی از محصولات و دستاوردهای بومی شرکت‌های داخلی با حضور سازمان‌های بهره‌بردار و شرکت‌های دانش‌بنیان، ۲۶ و ۲۷ شهریور در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار می‌شود.
گردهمایی فناورانه سازمان ها، شرکت های دانش بنیان و استارت  آپ های حوزه محصولات و خدمات پهپادی
به گزارش پایگاه خبری 125، محورهای اصلی این رویداد شامل «پهپاد و کشاورزی»، «پهپاد و مدیریت بحران و امداد و نجات»، «پهپاد و نقشه برداری دقیق و سنجش از دور»، «پهپاد و بازرسی خطوط برق فشار قوی و ایستگاه و نیروگاه‌ها»، «پهپاد و حوزه نفت و گاز»، «پهپاد در معادن و زمین شناسی»، «پهپاد در کنترل راه‌ها و مدیریت ترافیک» و «پهپاد در محیط زیست و منابع طبیعی» است.
در این رویداد مهندس داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به اهمیت ورود تکنولوژی و تجهیزات به روز در آتش نشانی ابراز داشت : سازمان آتش نشانی با مهار آتش سوزی و امداد و نجات در جامعه شناخته شده است در صورتی که در حوزه ایمنی شهری و آموزش شهروندی وظایف سنگینی دارد و شاید این مسئولیت در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است و این وظیفه بسیار مهم است و حوادث سنگینی را به بار خواهد آورد مانند حادثه تلخ ساختمان پلاسکو که همه مردم ایران را متاثر کرد.
وی ادامه داد: سازمان آتش نشانی 131 ایستگاه دارد که وظیفه امدادرسانی به مردم در شهرتهران و محدوده آن را بر عهده دارد. پایتخت حدود 700 کیلومتر مربع وسعت دارد و حوزه ای که ما در آن انجام وظیفه و امدادرسانی می کنیم حدود 1400 کیلومتر مربع است یعنی اطراف تهران و شهرهای کوچک را در صورت نیاز به امداد، پوشش می دهیم.
وی افزود: در سال های اخیر، بافت شهر تهران تغییر یافته و تعداد ساختمان های بلند مرتبه نیز افزایش پیدا کرده و این موضوع چالشی است که رسانه ها نیز بارها به آن پرداخته اند و ما شاهد ساخت برج های مسکونی هستیم که نردبان های آتش نشانی نمی توانند از معابر عبور کرده و به محل آتش سوزی برسند و عملیات آتش نشانان با سختی همراه می شود .ارتفاع ساختمان های بلند در تهران به 150 تا 160 متر می رسد ولی با داشتن نردبان 64 متری باز در عملیات مهار این گونه ساختمان ها با چالش هایی روبرو هستیم.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی با اشاره به حوادث پاراگلایدر و گیر کردن آنها در ارتفاعات تصریح کرد: تاکنون در آتش نشانی با حوادث مختلفی از این دست روبرو بوده ایم که یکی از مشکلات ما دشواری دسترسی به فرد گرفتار در میان کابل ها است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط حساس، ناچار باید با محاسبه ارتفاع کابل تا دره راهی جز پیمایش مسیر کابل نداشته ایم و انتظاری که برای قطع برق می کشیدیم نیز بسیار زمان بر بوده و گاهی عملیات نجات فرد، تا 11 ساعت هم به طول انجامیده است.
وی افزود: ما با چالش وسعت حریق و آتش سوزی جنگل ها و مراتع طبیعی نیز روبرو هستیم و آتش سوزی تپه ها و مناطق غیر قابل دسترس همواره مشکلاتی را برای آتش نشانان فراهم کرده است که البته در تابستانی که گذشت، از این دست حوادث کم نداشتیم.
داوری از حوادث هزمت (مواد شیمیایی خطرناک ) نیز به عنوان عملیات حساس و خطرناک برای آتش نشانان نام برد و خاطر نشان کرد: در این گونه حوادث هیچگونه ضریب ایمنی و اطمینانی برای آتش نشانان وجود ندارد و باید از تجهیزات و حتی ربات ها در آینده ای نزدیک برای این گونه حوادث بهره برد.
وی با تاکید بر اهمیت وجود تکنولوژی در حفظ وقت و ارزش نیروی انسانی افزود: در آتش نشانی مدت ها است که به استفاده از تکنولوژی فکر می کنیم و شاید پهپادها هم از این نظر بسیار حائز اهمیت هستند و از آن جایی که پهپادها در آتش نشانی های پیشرو دنیا هم مورد توجه قرر گرفته اند ما نیز در اندیشه بررسی مزایای آن هستیم.
وی افزود: در تهران ما نیز تلاش می کنیم در شان مردم به صورت ویژه استفاده از این گونه تکنولوژی ها را بررسی کرده و برای خدمت رسانی بهتر به کار ببندیم که البته با تعاملاتی که در این زمینه صورت گرفته 50 نفر از آتش نشانان به صورت آموزشی، اپراتوری و بهره برداری از پهپادها را فرا گرفته اند و باید قابلیت های این وسیله را بسنجیم تا بتوانیم در نجات افراد از آن استفاده نماییم.
داوری با اشاره به کارآیی دوربین های حرارتی اظهار داشت: در گفتگو با مسئولان آتش نشانی آلمان بر تجربه استفاده از این وسیله دریافتیم در حریق های بزرگ مثل کارخانجات که وسعت حریق و میزان دود انتشار یافته بسیار زیاد است و عملاً دسترسی به کانون حریق دشوار خواهد بود که آنها در استفاده از پهپاد و دوربین های حرارتی از بین 10 سوله ای که دچار آتش سوزی شده بود، سوله اصلی و کانون را یافته و به سرعت آتش سوزی را مهار کردند.
وی بیان کرد: در حریق برج های مسکونی ارزیابی وسعت و شدت حادثه برای تصمیم گیری های بعد یک فرمانده حیاتی است زیرا ممکن است یک الویت از دست برود و فرمانده نتواند ارزیابی درست و دقیق از مساله داشته باشد. بنابراین امیدوار هستیم با استفاده از این تکنولوژی به سرعت عمل و سلامت آتش نشانان در حوادث کمک کنیم.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی به اهمیت ورود پهپادها به عرصه امداد و نجات اشاره کرد و گفت: این تکنولوژی از لحاظ حمل مواد اطفایی و شرکت در عملیات امداد و نجات یک فرد باید مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد تا بتوان از آن در حوادث مختلف همچون کوهستان استفاده کرد. در دره‌ها دسترسی بسیار سخت است، بنابراین نیاز به پهپادها برای یافتن کانون آتش سوزی و اطفاء آن احساس می شود.
وی افزود: نیروهای نجات در کوهستان با وجود سختی و صعب العبور بودن مسیر روبرو هستند و احتمال فرسودگی این نیروها از بقیه بیشتر است زیرا حمل یک مصدوم با وزن 100 کیلو از یک مسیر پر چالش تا رسیدن به سطح زمین سخت زیادی به همراه خواهد داشت که اگر بتوان از تکنولوژی یافتن مصدوم و حمل وی استفاده کرد به طور حتم کمک بزرگی به حفظ نیروس آتش نشان کرده است.
داوری در پایان اذعان داشت: به هر صورت در آتش نشانی قدم های جدی برای ورود تکنولوژی های جدید برداشته شده و مصمم هستیم که هر چه سریعتر به این وسایل مجهز و معتقدیم شرکت های دانش بنیان قدم های اساسی در این رابطه بردارند.
وی همچنین از برگزاری مسابقه امداد و نجات با پهپاد از اواخر فصل پاییز در مرکز آموزش بین المللی آتش نشانی خبرداد و افزود: امیدواریم شرکت کنندگان در این حوزه حضور پررنگی داشته باشند و امیدواریم راهی برای ادامه مسیر در شهرهای دیگر باز کنیم.
عکس: روابط عمومی



لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=119101