انجمن مدیران ساختمان

13779
غول بی شاخ و دم سقوط کرد
تاریخ : 1399/2/2 10:37:0 کد خبر : 13779
تاورکرین ها باز هم حادثه آفریدند و این بار دو کارگر از فاصله زیادی با اتاقک اصلی تاور کرین به پایین سقوط کردند. هرچند این حادثه تلفات جانی نداشت اما ضرورت بازنرگی در ایمنی تاور کرین ها را بار دیگر اثبات کرد و به نظر می رسد باید یک بار برای همیشه، تکلیف ایمن سازی تاورکرین ها که به جرثقیل های برجی معروف است را روشن کرد. این گزارش را بخوانید تا در جریان دغدغه های کارشناسان ایمنی آتش نشانی قرار بگیرید.
غول بی شاخ و دم سقوط کرد
به گزارش پایگاه خبری 125، چند روز قبل بود که آتش نشانان در جریان یک اتفاق تلخ قرار گرفتند. دو کارگری که با خیال آسوده در حال کار روی برجک تاور کرین بودند به طور ناگهانی به همراه اتاقک اصلی به پایین سقوط کردند و هر چند در کمال ناباوری زنده ماندند اما مصدومیت شدیدی پیدا کردند. بهت و شوک در بین همکاران آنها و مردمی که در محل حادثه حضور داشتند نشان می داد که آتش نشانان احتمالا با عملیاتی تلخ روبه رو هستند که با لطف خدا به خیر گذشت.
محمد مومن افسر آماده منطقه ۲ عملیات سازمان آتش نشانی تهران، ماجرای این عملیات را این طور تعریف کرد: «طی تماس کارکنان یک مرکز آموزشی در ساعت ۱۷:۴۸ عصر روزگذشته با سامانه ۱۲۵، وقوع یک مورد حادثه سقوط دو کارگر از روی جرثقیل تاور کرین به آتش نشانی اطلاع رسانی شد که با هماهنگی ستاد فرماندهی این سازمان، بلافاصله آتش نشانان ایستگاه ۱۰ و گروه امداد ونجات ۱۸ به بزرگراه چمران، تقاطع جلال آل احمد اعزام شدند. محل حادثه یک کارگاه ساختمانی در یک مرکز آموزشی بود. دو کارگر در ارتفاع 10 متری یک جرثقیل تاورکرین مشغول جمع آوری این د ستگاه بودند که ناگهان هر دو به دلیل نامعلومی به همراه اتاقک متصل به جرثقیل به پایین سقوط کردند.
وی در ادامه اظهار داشت: این دوکارگر در قسمت پایین تاور کرین که گودالی به عمق پنج متر وجود داشت، افتادند و پس از آن بخشی از قطعات فلزی تاور کرین بر روی آنان سقوط کرد و هر دو نفردر زیرده ها کیلو آهن گیرافتاده و به سختی دچار مصدومیت شدند. آتش نشانان بلافاصله پس از رسیدن به محل حادثه، ایمن سازی های لازم را انجام داده و سپس تلاش خود را برای رها سازی این دو کارگر از زیر آهن های سقوط کرده، آغازکردند. نیروهای آتش نشانی سرانجام این دو کارگر مصدوم ایرانی را پس از تثبیت کردن بر روی برانکارد از داخل گودال خارج کرده و تحویل عوامل اورژانس دادند تا برای انجام اقدامات پزشکی به مراکز درمانی انتقال یابند.
بد نیست به بهانه این اتفاق تلخ، یک بار دیگر برخی نکات مربوط به فعالیت روی تاور کرین ها را مرور کنیم. این نکات ایمنی به طور مشخص برای آن دسته از فعالان اقتصادی است که مشغول ساخت و ساز هستند.
جرثقیل های برجی(تاور کرین) فقط باید توسط شخص دارای صلاحیت برپا و برچیده شوند و توسط افراد متخصص مورد بازدید و بازرسی قرار گیرند.
جرثقیل های برجی باید توسط اپراتورهای دارای صلاحیت و آموزش دیده راهبری شوند. اپراتورها می بایست از سلامتی جسمی و روحی برخوردار بوده و مشکلات بینایی و شنوایی نداشته باشند. هم چنین اپراتورها می بایست قادر به کنار آمدن با شرایط مختلف(مدیریت کردن شرایط) در سایت های عملیاتی مختلف باشند.
در جایی که اپراتور جهت جابجایی بار، نیاز به کنترل و راهنمایی شخص دیگری داشته باشد، می بایست فردی متبحر برای برقراری ارتباط با اپراتور توسط بی سیم(سیگنال های رادیویی) یا حرکات دست در نظر گرفته شود.
اپراتور جرثقیل برجی می بایست بازرسی های روزانه و هفتگی از دستگاه را انجام دهد و زمان کافی برای این بازرسی در نظر بگیرد. گزارش این بازرسی باید بصورت مکتوب تهیه شده و نگهداری شود.
اپراتور جرثقیل می بایست به سرعت باد حین بلند کردن و جابجایی بار توجه کافی داشته باشد و از اختیارات لازم برای متوقف کردن باربرداری به علت وزش باد شدید، برخوردار باشد.
جرثقیل برجی همواره می بایست فضای کافی جهت چرخش داشته باشد.
گاهی تاور کرین ها شرایط خاص و غیر معمولی برای انجام کار دارند که در آن شرایط باید توجهات کافی جهت رعایت نکات ایمنی در نظر گرفته شود، برای مثال به برخی موارد ایمنی جهت کار در شرایط خاص اشاره می شود:
به محدوده کاری و عملیاتی جرثقیل برجی توجه شود.
ارتفاع ساختمان ها در نظر گرفته شود.
سرعت مناسب جهت بالابردن بار در آن شرایط در نظرگرفته شود.
به وزن بارهای حساس و بحرانی توجه کافی شود.
درنوع پایه های تاور و نحوه نصب آن دقت کافی صورت گیرد.
به شرایط زمینی که تاور بر روی ان قرار می گیرد توجه شود.
ارتفاع استاندارد کاری جرثقیل با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده مورد توجه قرار گیرد.
هنگامی که دو یا چند جرثقیل در یک سایت مشغول به کار هستند باید ارتفاع مجاز کاری هر یک برای جلوگیری از هرگونه برخورد مشخص شود.
جرثقیل های برجی کوچکتر با ظرفیت باربرداری سبکتر معمولا برای پروژه هایی مناسب هستند که از روش های سنتی(با آجر، بتن و…) در ساخت وساز استفاده می کنند. البته در این شرایط معمولا از جرثقیل های نصب شده بر روی کامیون(متحرک و کارگاهی) استفاده می شود.
جرثقیل های بزرگتر با ظرفیت باربرداری بیشتر معمولا برای پروژه هایی استفاده می شوند که از قطعات پیش ساخته برای ساخت و ساز استفاده میکنند که برای جابجایی این قطعات نیاز به جرثقیل هایی با ظرفیت بالا داریم.



لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=120542