انجمن مدیران ساختمان

2328
برگزاری مانور بزرگ آتش نشانی در ساختمان های بلند غرب تهران
تاریخ : 1397/12/9 12:6:0 کد خبر : 2328
مانور آمادگی در برابر حوادث و آتش سوزی ساختمان های بلند توسط 11 ایستگاه آتش نشانی در پژوهشکده نفت واقع در غرب تهران برگزار شد.
برگزاری مانور بزرگ آتش نشانی در ساختمان های بلند غرب تهران
به گزارش پایگاه خبری 125، در این مانور نیروهای آتش نشانی ایستگاه های 20، 100، 109، 69، 76، 30، 55، 77، 104، گروه امداد ونجات 8، ، گروه هزمت ویژه مقابله با حوادث مواد شیمیایی و خطرناک از ایستگاه 111 به همراه خودرو بالابر 54 متری، خودرو فوماتیک ایستگاه 100، نردبان 54 متری ایستگاه 109، کامیونت خاور حامل دستگاه های تنفسی، تشک نجات و همچنین عوامل انتظامی، نیروهای ستاد بحران، گروه های دوام، عوامل شهرداری و امدادگران اورژانس و هلال احمر و نیروهای آتش نشانی پژوهشگاه نفت شرکت داشتند.
بر اساس این گزارش، دراین مانور بزرگ، تمامی نیروهای شرکت کننده با همکاری یکدیگرچگونگی خاموش کردن آتش سوزی ها و امداد رسانی و نجات محبوسین احتمالی در ساختمان های بلند درمحل پژوهشکده نفت واقع دربزرگراه تهران کرج، بلوار غربی استادیوم آزادی را تمرین کردند.
محمد دیبا، مدیر منطقه یک عملیات سازمان آتش نشانی تهران که فرماندهی این مانور را برعهده داشت، در این باره گفت: با توجه به وجود تعداد زیادی ساختمان های بلند مرتبه در داخل محدوده عملیاتی منطقه یک آتش نشانی و نیز وجود تعدادی ساختمان بلند و بزرگ در داخل پژوهشگده نفت که کارکنان و افراد زیادی در داخل این اماکن مشغول بکار بوده و حضور دارند، ضروری بود مانور بزرگی تدارک دیده شود.
وی افزود: این تمرین عملیاتی براساس اصول فرماندهی حادثه(ICS) و به منظور افزایش مهارت نیروهای آتش نشانی در رویارویی با حوادث احتمالی، اجرای صحیح استقرار خودروها و نیروهای آتش نشانی در اطراف صحنه های حوادث، انجام عملیات آبرسانی به طبقات بالا، طبقات منفی و راهروها با همکاری افسر تجهیزات، فرماندهی عملیات، افسر دستگاه های تنفسی، افسر کنترل برد و افسر ایمنی در حضور معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران به نمایش گذاشته شد.
وی تصریح کرد: طبق سناریو و برنامه ریزی های صورت گرفته، آتش سوزی فرضی در طبقه هشتم ساختمان مرکزی ده طبقه پژوهشگده نفت و نیز گرفتار شدن تعداد زیادی از کارمندان در طبقه یادشده، درنظر گرفته شد.
مدیر منطقه یک عملیات سازمان آتش نشانی در مورد چگونگی اجرای این مانور ابراز داشت: آتش نشانان همزمان عملیات مهار آتش سوزی ها، تخلیه دود از طبقات و راهروها و خارج کردن افراد محبوس شده با استفاده از تشک نجات، نردبان هیدرولیکی و بالابر را اجرا کردند.
دیبا ادامه داد: عملیات مهار نشت گاز کلر و انتقال سیلندر گاز کلر از دیگر فعالیت هایی بود که توسط نیروهای آتش نشانی گروه هزمت در طبقه منفی یک ساختمان مجاور محل اصلی مانور انجام شد.
وی تصریح کرد: همزمان گروه دیگری از آتش نشانان برای خاموش کردن آتش سوزی خودرو به پارکینگ طبقه منفی دو رفته و آتش سوزی خودروها را خاموش کردند و در ادامه هم گروهی از آتش نشانان مشغول تخلیه دود در محل پارکینگ طبقه منفی دو شدند.
شایان ذکر است این مانور با همکاری تعدادی از مدیران عملیات مناطق 8 گانه و در حضور واحدکیانی معاون عملیات و مهندس رزمیان فر مشاور عملیات مدیرعامل سازمان آتش نشانی با موفقیت برگزار شد.م1
عکس: علی آمره ئی


لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=117650