انجمن مدیران ساختمان

3331
برگزاری اولین مانور در ساختمان های بلند بر پایه ی I.C.S در منطقه چهار عملیات
تاریخ : 1397/12/11 16:37 کد خبر : 3331
مانور عملیاتی در ساختمان های بلند برای اولیه بار بر پایه I.C.S (اصول فرماندهی حادثه) در ساختمان های بلند منطقه چهار عملیات اجرا شد.
برگزاری اولین مانور در ساختمان های بلند بر پایه ی I.C.S در منطقه چهار عملیات
به گزارش پایگاه خبری 125، در این مانور آتش نشانان سه ایستگاه حریق، 62، 59، 16 ودو گروه امداد و نجات 7 و 8، به همراه خودروی نردبان 32 متری وتشک نجات ایستگاه 38، تانکرآب ایستگاه 59 و خودروی حامل دستگاه های تنفسی ایستگاه 62 و تعدادی از آتش نشانان داوطلب منطقه، عوامل انتظامی، نیروهای ستاد بحران، گروه های دوام، عوامل شهرداری و امدادگران اورژانس و عوامل شرکت گاز و برق با سناریوی آتش سوزی در طبقه هفتم و منفی دو ساختمان، حضور داشتند.
واحد کیانی معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران که به همراه حسن سیفی مدیر منطقه چهار عملیات به عنوان ناظر این مانور درمحل حضور داشتند، در این باره گفت: این تمرین عملیاتی براساس اصول فرماندهی حادثه(ICS) و به منظور افزایش مهارت نیروهای آتش نشانی در رویارویی با حوادث احتمالی، اجرای صحیح استقرار خودروها و نیروهای آتش نشانی در اطراف صحنه های حوادث، انجام عملیات آبرسانی به طبقات بالا، طبقات منفی و راهروها با همکاری افسر تجهیزات، فرماندهی عملیات، افسر دستگاه های تنفسی، افسر کنترل برد و افسر ایمنی در ساختمانهای بلند به نمایش درآمد.
داود قلی زاده معاون منطقه چهارعملیات آتش نشانی تهران که فرماندهی عملیات را برعهده داشت تصریح کرد: آتش نشانان پس از رسیدن به محل ودریافت اطلاعات از ساکنین مبنی بر تعداد افراد محبوس شده، ورودی ها و وضعیت ساختمان و محل آتش سوزی، طبق شرایط موجود ساختمان، سکتور بندی های افقی و عمودی را پیش بینی نموده و نیروهای عملیاتی را بر اساس وظایف از پیش تعیین شده و ثبت اطلاعاتی، اعم از میزان فشار دستگاه تنفسی و بررسی تجهیزات ایمنی و مشخصات فردی، توسط افسر ایمنی(کنترل برد) از هر سکتور به داخل ساختمان اعزام نمودند.
وی افزود: دراین مانور بزرگ، برای اولین بار، تمامی نیروهای شرکت کننده از طریق سیستم فرماندهی حادثه(I.C.S) و با ارتباط رادیویی چند کاناله و در نهایت فرماندهی واحد، عملیات خود را آغاز نمودند.
قلی زاده خاطرنشان کرد: طبق سناریو و برنامه ریزی های صورت گرفته، آتش سوزی فرضی در طبقه هفتم یک ساختمان یازده طبقه دارای نه طبقه بر روی همکف، دو طبقه منفی و نیز گرفتار شدن تعداد زیادی از ساکنین در طبقات، در نظر گرفته شد.
معاون عملیات منطقه چهار سازمان آتش نشانی در مورد چگونگی اجرای این مانور ابراز داشت: آتش نشانان همزمان عملیات مهار آتش سوزی ها، تخلیه دود از طبقات و راهروها و خارج کردن افراد محبوس شده با استفاده از تشک نجات و نردبان هیدرولیکی را اجرا کردند.
گفتنی است؛ معاون عملیات، ضمن ابراز رضایت کامل از نحوه برگزاری مانور و عملیات آتش نشانان، از کلیه مسئولین و مدیران مناطقی که در محل حضور داشتند و همچنین آتش نشانان حاضر در صحنه عملیات قدردانی کردند.م4
عکس: مسعود موثق/حمید قدیانی


لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=117666