انجمن مدیران ساختمان

5488
تحصیل دانش آموزان در رشته "ایمنی و آتش نشانی" در جذب نیروهای متخصص موثر است
تاریخ : 1398/3/1 9:55:0< کد خبر : 5488
پس از بروز حادثه پلاسکو و شهادت و جانفشانی تعدادی از آتش نشانان فداکار تهرانی در این ساختمان قدیمی، و شنیده شدن آوازه قهرمانی این عزیزان در کشور، بسیاری از نوجوانان و جوانان ایرانی نسبت به این شغل حساس شدند و در پی دریافت اطلاعات از چگونگی استخدام در این سازمان تماس های زیادی با سازمان آتش نشانی درباره جزییات این حرفه خداپسندانه برقرار شد.
تحصیل دانش آموزان در رشته "ایمنی و آتش نشانی" در جذب نیروهای متخصص موثر است
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بر حسب رسالت خود و تحقق شعار" هر خانواده یک آتش نشان"، آموزش های ابتدایی آشنایی با اصول اولیه ایمنی و آتش نشانی را از سال ها پیش با هدف افزایش آگاهی عمومی شهروندان و رفتار مناسب در هنگام بروز آتش سوزی آغاز و خوشبختانه تعداد کثیری از همشهریان را با این اصول آشنا ساخته است.
مدرسه، اولین کانون اجتماعی است که کودک در آن پا می نهد و مهارت های فردی و اجتماعی را می آموزد. از این رو نوع و چگونگی ارائه آموزش های مهارتی نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت کودک و آینده او خواهد داشت.
البته موفقیت این مسئله زمانی خواهد بود که آموزش های مهارتی توسط مدرسان و کارشناسان خبره و به صورت مدون و مرتب براساس شاخص های استاندارد و با هماهنگی آموزش و پرورش برای تمام مقاطع سنی و تحصیلی تعیین شود.
مجید آرون معاون آموزش و تربیت بدنی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به سابقه رشته ایمنی و آتش نشانی ابراز کرد: در سال های پیش این رشته در دوره هنرستان در مرکز آموزش ضمن خدمت(ایستگاه 34) برگزار می شد ولی به شکل امروز که بتوان به عنوان یک رشته مجزا در مقطع متوسطه به آن پرداخت، نبود.
وی ادامه داد: در سال 1396 براساس بروز علاقه دانش آموزان به شغل شریف آتش نشانی و تعامل آموزش و پرورش و سازمان آتش نشانی تهران با یکدیگر، رشته "ایمنی و آتش‌نشانی" با هدف مهارت آموزی و بالابردن سطح آگاهی عموم مردم نسبت به مسائل ایمنی در مقطع دوم متوسطه و شاخه کار و دانش راه اندازی شد.
وی افزود: آموزش و پرورش در یک تفاهم نامه و انعقاد قرارداد با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بر ضرورت این رشته تحصیلی در جامعه با رویکرد تربیت نیروهای متخصص و استفاده از نیروهای کارآزموده در جذب شرکت ها، ارگان ها و نهادهای مختالف در شهر تهران و کشور تاکید کرد و مهندس مهدی داوری مدیر عامل سازمان نیز با تاکید ویژه بر افزایش دانش ایمنی و تربیت افراد ماهر و متخصص در حوزه آتش نشانی، مساعدت لازم را برای این امر اعلام کرد.
آرون با تاکید بر فراگیری دروس دانش آموزان که شامل تمامی دروس آتش نشان حرفه ای می باشد خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی 97-96، این رشته برای هجده دانش آموز برای مقطع دهم و سپری کردن مراحل گزینش توسط آموزش و پرورش کلید خورد و در سال 98-97 نیز در پایه دهم و یازدهم برای 19 دانش آموز اجرایی شده است.
وی افزود: دروس این دوره ها شامل تئوری حریق، شیمی حریق، اصول نجات، تهویه، اصول پیشگیری، کمک های اولیه، خاموش کننده دستی، کار با طناب و گره و...است.
رشته "ایمنی و آتش‌نشانی" تلفیق یافته های علمی و عملی در کنار هم است
مصطفی شویکلو مرادی مسئول واحد آموزش برون سازمانی، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز درباره جزئیات این رشته تصریح کرد: از دو سال گذشته همزمان با راه اندازی رشته آتش نشانی در مقطع دوم متوسطه، دانش آموزان زیادی نسبت به این رشته علاقه نشان داده اند و با توجه ویژه به مهارتی(علمی – کاربردی) بودن این رشته، شاهد تربیت نیروهای ماهر و کارآمد جوان خواهیم بود، که قادر خواهند بود براساس استانداردها، طرح‌ها و برنامه‌های علمی به فعالیت بپردازند.
وی ادامه داد: دانش آموزانی که رشته آتش نشانی را در هنرستان انتخاب می کنند؛ 595 ساعت آموزش های عملی و مداوم را زیر نظر کارشناسان و مربیان سازمان آتش نشانی در مرکز آموزش برون سازمانی در هر روز هفته در ایستگاه 62 و بخش تئوری دروس خود را نیز در هنرستان غیاثی منطقه 18 تهران سپری می کنند و مجموع نمرات دروس عمومی و تخصصی آتش نشانی، معدل کل این عزیزان خواهد بود.
وی افزود: خوشبختانه در مقطع کاردانی و کارشناسی نیز امکان ادامه تحصیل فارغ التحصیلان وجود دارد و در پایان دوره هنرستان، این افراد باید دوره کارورزی را در ایستگاه های تحت پوشش بیمه در کنار آتش نشانان سپری کنند تا از نزدیک با شرایط روحی و جسمی آتش نشانان آشنا شوند و با دستور، نظارت روسا و فرماندهان در ماموریت های واقعی حضور یابند تا تلفیق یافته های علمی و عملی پر بارتر شود.
شویکلو مرادی با اشاره به آمادگی لازم برای شرکت در آزمون های استخدامی سازمان آتش نشانی خاطر نشان کرد: کارآموزان در صورت کسب دانش‌ و مهارت‌های ضروری، شایستگی آن را خواهند داشت که در آزمون شرکت کرده و پس از سپری کردن مراحل لازم، به عنوان «آتش‌نشان» به استخدام سازمان آتش‌نشانی در آیند.
وی درباره دوره های برگزار شده سال گذشته بیان داشت: دوره های توجیهی، مبانی و مقدماتی و نیمه حرفه ای به تعداد هزار و 617 نفر به ازای هر فرد 6 ساعت و در مجموع هشتاد و شش هزار و 634 فراگیر داشته ایم.
مسئول واحد آموزش برون سازمانی، سازمان آتش نشانی تهران تصریح کرد: سازمان آتش نشانی تهران همه ساله تعدادی از مشمولین نظام وظیفه را نیز براساس شرایط خاص و سپری کردن دوران خدمت پذیرا است و با تاکید مدیرعامل سازمان آتش نشانی، در این مدت، این افراد، علاوه بر مهارت آموزی در قسمت های مختلف سازمان، در یک دوره 45 روزه، مبانی توجیهی، اصول اولیه ایمنی و آتش نشانی و مهارت های استفاده از خاموش کننده ها و عکس العمل مناسب در هنگام بروز حادثه را می آموزند.
وی افزود: تاکنون اولین گروه 20 نفره از 446 سرباز وظیفه از سوی واحد مشمولین در کلاس های مقدماتی، حضور یافته و در مرکز آموزش برون سازمانی مستقر در ایستگاه 62 با سر فصل دروس تئوری حریق، آشنایی با پمپ، کمک های اولیه، اصول پیشگیری، اصول نجات، خطرات برق و دروس عملی خاموش کننده، نردبان دستی، لوله و اتصالات، عملیات آبرسانی و ترکیبی، با اخذ آزمون در تمامی دروس به صورت کتبی درآخرین روز از اردیبهشت سال جاری به پایان رسید.
گفتنی است: با توجه به برنامه ریزی انجام شده در هر ماه، 2 دوره بیست نفره با توجه به محدودیت کلاسی برگزار می گردد.
شویکلو مرادی در پایان از همه دانش آموز پسر که در مرحله انتخاب رشته دبیرستان قرار دارند دعوت کرد؛ در صورت شناخت توانمندی و علاقه خود می توانند از سال دوم متوسط، رشته آتش نشانی را به عنوان حرفه آینده خود انتخاب کنند و از هم اکنون با پرورش خلاقیت، بالا بردن سطح جسمانی و دانش ایمنی و آتش نشانی با هدف خدمت به همنوع، وارد این حرفه شوند.
عکس: مسعود موثق


لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=118215