انجمن مدیران ساختمان

12485
حضور کارشناس پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران در برنامه "یک روز تازه"
تاریخ : 1398/11/1 16:3:0 کد خبر : 12485
به مناسبت سومین سالروز حادثه ساختمان پلاسکو و شهادت جمعی از آتش نشانان، کارشناس پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران میهمان برنامه تلویزیونی "یک روز تازه" شد.
حضور کارشناس پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران در برنامه "یک روز تازه"
به گزارش پایگاه خبری 125، همزمان با سومین سال گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشانی در حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو، کامران عبدولی(جانشین معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران) با حضور در برنامه تلویزیونی "یک روز تازه" به نکات ایمنی قابل توجه در ساختمان ها و لزوم پیشگیری قبل از بروز حوادث مشابه اشاره کرد.
کامران عبدولی با اشاره به حادثه تلخ پلاسکو و شهادت جمعی از آتش نشانان فداکار در این ساختمان اظهار کرد: این حادثه دلخراش شاید تلنگری باشد که شهروندان به اصول ایمنی توجه بیشتری داشته باشند، در شهر تهران از اینگونه ساختمان ها کم نیست ولی با اندکی تامل می توان با راهکارهای ساده از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کرد.
وی افزود: معاونت پیشگیری سازمان آتش نشانی در راستای پیشگیری در کاهش حوادث با حمایت شورای شهر تهران، آتش نشانی را به راه اندازی طرح نظام بازرسی ترغیب کرده و سازمان آتش نشانی تهران پیش از وقوع حادثه پلاسکو نیز این کار را شروع و اخطارهای لازم را به این ساختمان ارائه کرده بود.
وی تصریح کرد: در مناطق عملیاتی سازمان آتش نشانی دستورالعمل ها و اخطارهای لازم به مسئولین، مدیران ساختمان ها و اماکن پر خطر ارائه می شود اما درباره اجرای ایمنی، الزام قانونی وجود ندارد، در صورتی که ما موظف هستیم طبق قانون، اگر قرار است مردم به صورت عموم در محلی پر تردد رفت و آمد کنند باید ایمنی آنجا تامین شود.
جانشین معاونت پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران درباره ایمنی انواع ساختمان ها خاطر نشان کرد: ما با دو نوع ساختمان روبرو هستیم ساختمان های جدیدی که طبق آیین نامه روز پروانه می گیرند و ضوابط ایمنی در آنها کنترل می شود ولی ممکن است در بعضی ازموارد حین ساخت خلاف هایی صورت گیرد ولی آتش نشانی بعد از صدور پروانه الزام نگهداری و کنترل ندارد.
وی افزود: در ساختمان های قدیمی نیز با ایجاد ساختارهای ایمنی مانند مشخص کردن راه پله فرار، قراردادن علائم به خروج اضطراری افراد در زمان استاندارد کمک کرد و استفاده از تجهیزات ایمنی مانند دستگاه اعلام حریق و اطفا حریق می توانند در همان لحظات اولیه از گسترش آتش سوزی جلوگیری کنند.
عبدولی تاکید کرد: در پیشگیری از حوادث با حوزه بندی و منطقه بندی روبرو هستیم، ما باید ایمنی یک اتاق را به گونه ای در نظر بگیریم که چنانچه آتش سوزی رخ دارد شعله های آتش به بیرون سرایت نکند، بررسی رایزرهاو سقف های کاذب نیز بسیار مهم است و با استفاده از مصالح مقاوم در برابر حریق باید مسیرها رامسدود کنیم و استفاده از اسپرینگلر نیز در خاموش کردن آتش سوزی در لحظات اولیه بسیار یاری رسان خواهد بود.
وی بیان کرد: اسپرینگلر به مانند یک آتش نشان آماده در محل است و اهمیت این کالای ایمنی در همه کشورهای اروپایی نیز مورد توجه قرار گرفته است و تاکنون دیده نشده در جایی این وسیله نصب شده باشد و حریق گسترش یافته باشد! این وسیله کوچک ایمنی از شعله وری بیشتر و توسعه آتش سوزی در لحظات اولیه جلوگیری می کند.
کارشناس پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به ساخت و سازهایی که دسترسی آتش نشانان به ساختمان ها را با مشکلات مواجه می کند تاکید کرد: در این دوره، ساختمان ها و مراکز تجاری و اداری زیادی در کوچه و پس کوچه ها ساخته می شود و در صورت بروز هر گونه حادثه دسترسی آتش نشانان به این اماکن مشکل می شود و نردبان آتش نشانی نیز برای رسیدن به این ساختمان ها با دشواری زیادی همراه است.
امید است با توجه بیشتر به نکات ایمنی شاهد اتفاقات تلخی همانند ساختمان پلاسکو نباشیم.