انجمن مدیران ساختمان

13672
نهادینه سازی فرهنگ ایمنی در زندگی شهروندان از مهمترین اهداف همایش است
تاریخ : 1398/11/20 10:2: کد خبر : 13672
دبیر اجرایی همایش آتش نشانی و ایمنی شهری توجه به مقوله فرهنگ سازی درباره موضوعات ایمنی و آتش نشانی را از مهمترین اهداف همایش خواند.
نهادینه سازی فرهنگ ایمنی در زندگی شهروندان از مهمترین اهداف همایش است
به گزارش پایگاه خبری 125، کامران عبدولی دبیر اجرایی پنجمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری بااشاره به ارسال 225 مقاله به دبیرخانه همایش بیان کرد: خوشبختانه کیفیت مقالات ارسالی نسبت به سال های گذشته تغییر خوبی داشته است و افرادی که شاغل در سازمان هستند و نسبت به ارسال مقاله اقدام کرده اند با چارچوب های تخصصی پژوهش آشنایی بیشتر پیدا کرده اند.
وی با اشاره به برگزاری پنل های متعدد در همایش افزود: ما سعی خود را برای برگزاری پنل ها در راستای اهداف همایش به کاربسته ایم و دغدغه سازمان را که همان موضوع ایمنی و فرهنگ سازی ایمنی است را بیشتر مورد توجه قرار داده ایم.
عبدولی تصریح کرد: پنل اجتماعی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است و ما اگر در مقوله فرهنگ سازی ایمنی موفق شویم درواقع همه ی کار را انجام داده ایم، نحوه ارتباط با مردم، چگونگی بیان نکات ایمنی، شناسایی و رده بندی مخاطب و انتقال پیام به آنها مهم است زیرا رسانه ها اعم از رادیو، تلویزیون، مطبوعات و فضای مجازی هر کدام مخاطب خاص خود را دارد و به طور حتم افراد صاحبنظر و کارشناس می توانند در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی، سازمان آتش نشانی را یاری کرده و در نهادینه کردن فرهنگ ایمنی میان سطوح مختلف مردم موثر واقع شوند.
وی تاکید کرد: مردم باید مطالبه گر ایمنی باشند. در موضوع ایمنی بیشترین چیزی که به ذهن می رسد ایمنی ساختمان است! در صورتی که موضوعات دیگری وجود دارد که به آنها کمتر پرداخته شده است، مانند ایمنی راهها، معابر، جاده ها، بوستان ها و ایمنی تاسیسات و... همه موضوعاتی هستند که یک شهر پویا با آن روبرو است و ما باید در حوزه ایمنی به این موضوعات نیز به صورت دقیق تر توجه کنیم.
دبیر اجرایی همایش با اشاره به اجرای دو بخش جانبی بیان کرد: دو مسابقه با موضوع موشن گرافیک و طراحی ایستگاه آتش نشانی برای اولین بار مطرح شده است و این امر بر جذابیت همایش می افزاید زیرا تاکنون این رویداد باموضوعات علمی و پژوهشی برگزار می شد.
وی گفت: در بخش طراحی ایستگاهی با معماری و ساخت یک ایستگاه آتش نشانی استاندارد روبرو هستیم. زیرا افرادی که در ایستگاه آتش نشانی زندگی شیفتی دارند استانداردهایی را که کشورهای پیشرفته دارند مراعات می نمایند و ایستگاههای ما باید به سطح استاندارد از لحاظ فضای ورزشی، مطالعه، استراحت و محلی برای تهیه غذا و آشپزی برسد و این مسئله از موضوعات بسیار حائز اهمیت است و این مسابقه برای طراحان و افرادی که در این زمینه تخصص دارند فرصتی است که با استفاده از روش های به روز، در بخش نما و فضای داخلی بتوانند طرح ها و ایده های خود را مطرح کنند.
عبدولی درباره هدف ارائه طرح مسابقه موشن گرافیک افزود: این موضوعی است که باید در بخش فرهنگ سازی و انتقال علم و دانش ایمنی به عموم مردم و انتقال موضوعات اساسی در قالب طرح های گرافیکی و سرگرمی به کار گرفته شود و با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان درباره این طرح مذاکره کرده ایم و چنانچه بتوانیم از ظرفیت های موجود استفاده کنیم برای نفرات اول تا سوم جوایز ویژه ای در نظر گرفته شده است.
وی درباره محتوای مقالات ارسالی به دبیرخانه و میزان کاربردی آنها خاطر نشان کرد: در بررسی مقالات سال های گذشته با موضوعات جدیدتر در حوزه پیشگیری روبرو می شویم و از زمان برگزاری اولین این همایش در سال 1393 تاکنون رویکرد متخصصان نسبت به موضوعات آتش نشانی و پیشگیری تغییر یافته است و با توجه به برگزاری همایش رونق تولید ملی در سوم دی ماه برای اولین بار صنعت ما وارد عرصه ای شد که توانست تجهیزات ایمنی را در داخل تولید کند و این جای امیدواری است که تا چند سال آینده در بحث تجهیزات ایمنی به خودکفایی خواهیم رسید.
وی افزود: در بحث دانش ایمنی همایش های برگزار شده، باعث تغییر نگرش سازمان های دیگر از جمله مجموعه شهرداری، نظام مهندسی و سازندگان ومهندسینی شد که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارند و دانشگاهها نیز نگاه ویژه ای به ارائه مقالات و تدوین موضوعات ایمنی پیدا کرده اند.
دبیر اجرایی همایش به تمایل همکاری دانشگاه های مختلف در برگزاری همایش اشاره کرد و گفت: دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه ابوعلی سینای همدان، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه قم نیز اعلام مشارکت کرده اند و سازمان آتش نشانی با آنها در تعامل علمی است و خوشبختانه در محتوا و علمی سازی موضوعات پیشگیری کام های خوبی برداشته شده است.
وی افزود: سازمان آتش نشانی در زمینه های مختلف ایمنی، معماری، مکانیک، ایمنی سازه ها وبرق از لحاظ تولید محتوا با کمک دانشگاه، راهی را آغاز کرده است و تا به ثمر نشاندن آن این مسیر ادامه خواهد داشت و این امر مرهون برگزاری همایش های علمی است و از سوی دیگر ساخت و ساز در شهر تغییر یافته و نگاه به ایمنی نیز متفاوت تر از گذشته شده است به گونه ای که برخی از افراد برای ایمن سازی محل زندگی و محل کار خود تمایل نشان می دهند و دستور العمل های ایمنی را از سازمان مطالبه می کنند و این اتفاق جای بسی خوشحالی دارد.
عبدولی با بیان تخصصی بودن همایش آتش نشانی و ایمنی شهری یادآور شد: این همایش تخصصی است ولی بخشی از موضوعات آن برای عموم مردم است و در این رویداد پروفسور خوزه تروره نیز که در بحث مهندسی حریق جزو بهترین های دنیا هستند، حضور دارندو با برگزاری پنل تخصصی آتش نشانان را از تجربیات خود بهره مند خواهند ساخت.
وی افزود: خوشبختانه دوره مهندسی حریق از اول آبان 1397 به صورت غیر رسمی آغاز شد و ما از وزارت علوم و نهادهای مرتبط دانشگاهی می خواهیم این رشته به عنوان یک رشته تخصصی و فنی به صورت سراسری پذیرش داشته باشد زیرا رشته ایمنی و آتش نشانی یا مهندسی حریق به عنوان یک رشته میانی است. به عنوان مثال، فردی که مهندسی برق، مکانیک، عمران و یا شیمی خوانده است در زمینه کاری خودش متخصص است ولی در موضوعات دیگری که برای بررسی علل حریق باید نظرات کارشناسی بدهد باید بر موضوعات دیگر در حد قابل قبولی اطلاعات داشته باشد و باید گفت رشته مهندسی حریق این مشکل را حل کرده است.
کامران عبدولی با اشاره به تامین بخشی از هزینه های همایش توسط شرکت های ایمنی و سازندگان محصولات ایمنی خاطر نشان کرد: غرفه های جانبی در قالب نمایشگاه و با عنوان نمایشگاه صنعت ایمنی و آتش نشانی کشور که معتبرترین نمایشگاه سال از نظر سازمان آتش نشانی می باشد، با حضور شرکت های معتبر و مورد تایید سازمان از تاریخ ۱۱ الی ۱۳ اسفند ماه برگزار خواهد شد.
وی افزود: همایش علمی از روز دوم و پس از افتتاحیه رسماً آغاز به کار خواهد کرد و پنل های همایش نیز با عناوین مهندسی حریق، فرهنگی و اجتماعی، تاب آوری شهری، سلامت جسمانی و روانی آتش نشانان و ریسک و ایمنی برگزار می شود.
دبیر اجرایی همایش به حضور مدیران شهری و مسئوولین شهرداری در این رویداد اشاره کرد و گفت: در روز دوم و اختتامیه این رویداد نمایندگانی از ستاد بحران، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها وزارت مسکن و سازمان ملی استاندارد با ما همراه خواهند بود.
وی در پایان امیدوار شد؛ در این همایش انتظار داریم همکاران به سوی عمیق فکر کردن و علمی تر شدن موضوعات ایمنی را پیگیری کنند و در موضوعات ایمنی و آتش نشانی از تجربیات دیگر کشورها استفاده نمایند و از خروجی همایش در راه تعالی و اهداف علمی سازمان بهره بهره مند شویم و بتوانیم با کسب اعتبارات لازم مقالات برتر را کاربردی کنیم.

تهیه و تنظیم: الهام کاظم زاده



لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=120117