انجمن مدیران ساختمان

13766
نجات 20 نفر از ساکنان در حادثه گاز گرفتگی یک مجتمع مسکونی
تاریخ : 1399/1/26 11:27: کد خبر : 13766
ساكنان یك مجتمع 5 طبقه مسكونی كه صبح امروز با انتشار گاز منواکسید کربن از موتورخانه در معرض گاز گرفتگی شدید قرار گرفته بودند، همگی از این حادثه جان سالم بدر بردند.
نجات 20 نفر از ساکنان در حادثه گاز گرفتگی یک مجتمع مسکونی
به گزارش پایگاه خبری 125، در این حادثه که در محله لویزان اتفاق افتاد، تعداد 9 نفر از این ساکنان که در وضعیت بدی قرار گرفته بودند بلافاصله توسط امدادگران اورژانس معاینه و مداوا شدند.
وقوع این حادثه ساعت 8:12 دقیقه صبح امروز به سامانه 125 اطلاع رسانی شد که بلافاصله آتش نشانان ایستگاه 36 به محل حادثه در محله لویزان، خیابان شقایق روانه شدند.
عیسی ارضی رئیس ایستگاه 36 سازمان آتش نشانی تهران با اعلام این که محل حادثه یک مجتمع مسکونی 5 طبقه با 34 واحد مسکونی بود، افزود: آتش نشانان با ورود به داخل محتمع مسکونی، متوجه شدند که تقریبا در همه طبقات و واحدهای مسکونی، علائم گاز منواکسیدکربن وجود دارد، آنان با دستگاه های گازسنج، نقاط مختلف این ساختمان را مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد که ادعای ساکنان مبنی بر وجود علائم گاز منواکسیدکربن در این مجتمع کاملا درست است.
وی گفت: نیروهای آتش نشانی همزمان به بررسی فنی محیط پرداختند و بلافاصله طی اقدامی، موتورخانه مجتمع را که در طبقه منفی یک قرار داشت و همچنان روشن بود، خاموش کردند و همچنین تمام در و پنجره ها و درهای ورودی واحدهای مسکونی را بازکردند.
ارضی با اشاره به این که براثر این حادثه بعضی از ساکنان، حال شان وخیم بود و حتی تعدادی از آنان پشت درهای واحدهای مسکونی خود افتاده بودند، ادامه داد: آتش نشانان به سرعت در و پنجره ها را گشودند تا گردش هوا صورت بگیرد و همچنین اقدام به تخلیه نفرات کرد ند و همه افراد از داخل ساختمان و واحدهای مسکونی به بیرون و فضای باز منتقل شدند.
وی با اعلام حضور اتوبوس اورژانس و 6 دستگاه آمبولانس در محل حادثه، در ادامه اظهار داشت: به طورکلی دراین حادثه تمام ساکنان مجتمع به تعداد 20 نفر شامل 15 زن و 5 مرد در سنین 35 تا 70 ساله به بیرون ساختمان هدایت شده و نجات یافتند البته 9 نفر از آنان که کمی وضعیت شان وخیم بود تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل شدند که مورد معاینه دقیق قرار گرفته و مداوا شدند.
رئیس ایستگاه 36 آتش نشانی در مورد علت بروز این حادثه اعلام کرد: کارشناس آتش نشانی منطقه با حضور در محل به بررسی علت این حادثه پرداخت که احتمال دارد جدا شدن دودکش در قسمت موتورخانه روشن باعث انتشار گاز منواکسید کربن از طریق رایزرها به تمام طبقات و واحدهای مسکونی شده باشد.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با حضور به موقع آتش نشانان تا به این لحظه این حادثه فوتی نداشته و امید است که موردی هم اتفاق نیفتد.
عیسی ارضی درپایان توصیه کرد: با توجه به نزدیک شدن به روزهای گرم سال که ممکن است افراد، درجه موتورخانه را کم کنند و یا آنهائی که بخاری استفاده می کنند درهنگام جمع آوری این وسائل باید دقت لازم را داشته باشند، به طورکلی هرزمانی که ازاین وسایل استفاده می شود چه موتورخانه و یا چه بخاری ها حتما باید ایمنی را مدنظر قرار دهند، خصوصا در موتورخانه ها که حتما باید سیستم تهویه هوا وجود داشته باشد، در مورد دودکش ها نیز باید دقت بیشتری نسبت به آن داشت و هر چند وقت یکبار باید توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار گیرد.م3
عکس: مرتضی موحدی نیا


لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=120492