انجمن مدیران ساختمان

5396
500 آتش نشان، مامور کنترل آتش سوزی کلیسای نوتردام
تاریخ : 1398/1/27 12:22: کد خبر : 5396
کلیسای 900 ساله نوتردام که یکی از معروف ترین اماکن توریستی شهر پاریس محسوب می شد در آتش سوزی گسترده از بین رفت. کلیسایی که در میان مردم فرانسه به «قلب پاریس» مشهور بود و سال ها، محل بازدید روزانه بیش از یک میلیون نفر از جهانگردان محسوب می شد.
500 آتش نشان، مامور کنترل آتش سوزی کلیسای نوتردام
به گزارش پایگاه خبری 125، بنا بر اعلام اداره آتش‌نشانی پاریس، در عملیات مهار این آتش‌سوزی بیش از ۵۰۰ آتش‌نشان شرکت داشته‌اند که یک نفر از آن‌ها به شدت مجروح شده است. از آنجا که آتش‌سوزی در ساعت تعطیلی کلیسا رخ داده، در این حادثه به بازدیدکنندگان آسیبی نرسیده است. همچنین روزنامه «گاردین» گزارش داده است که نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد که آتش‌سوزی در این کلیسا عمدی نبوده و احتمالا هنگام تعمیرات در این ساختمان رخ داده است.
در زمان شروع آتش سوزی بخش هایی از کلیسا برای مرمت گسترده و تعمیر ترک هایی که در بدنه کلیسا ایجاد شده بود زیر پوشش داربست ها بود و نکته جالب اینجاست که شانزده مجسمه با ارزش این کلیسا را پنج روز پیش به دلیل تعمیرات از کلیسا خارج کرده بودند اما خوشبختانه هنگام بروز آتش سوزی کارگری در محل حادثه حضور نداشت.
نیروهای پلیس در جریان این عملیات محیط مجاور کلیسا در مرکز پاریس را تخلیه کردند. در حالیکه آتش نشانان مشغول عملیات و پاشیدن آب بر روی بنا بودند هزاران نفر از شهروندان پاریس در خیابان های اطراف نظاره گر آتش سوزی بودند و با صدای بلند دعا می خواندند و اشک می ریختند چراکه این کلیسا برای آنها سمبل فرهنگ، معماری و تاریخ کشورشان است.
رییس جمهور فرانسه همزمان با شعله ور شدن آتش و فروریختن گنبد اصلی این کلیسا، در مقابل ساختمان به جمع خبرنگاران آمد و این حادثه را یک تراژدی وحشتناک عنوان کرد و از تلاش های آتش نشانان در کنترل آتش سوزی و سرایت نکردن آن به ساختمان های اطراف تقدیر کرد. ماکرون همچنین اعلام کرد با اقدام فوری آتش نشانان، بنای اصلی ساختمان که در قسمت همکف قرار داشت همچنان سالم است و طبقات بالایی این ساختمان قدیمی از بین رفت. وی همچنین تاکید کرد پاریس پویشی برای جمع آوری کمک های بین المللی و بازسازی سریع این کلیسا راه اندازی می کند.
"فرانسوا آنری پینولت" میلیاردر مشهور فرانسوی اعلام کرده است که یکصد میلیون یورو به بازسازی نوتردام کمک خواهد کرد.
امانوئل گریگوار معاون شهردار پاریس ضمن اظهار تاسف عمیق از بروز این حادثه شوک آور گفت که کلیسا دچار "خسارات خیلی گسترده ای" شده است اما آثار تاریخی و هنری موجود در این ساختمان پیش از سرایت آتش به محل نگهداری آن‌ها، از کلیسا خارج شده است و ماموران همچنان برای حفظ باقی آثار هنری ارزشمند آن تلاش می کنند.
این کلیسا که آغاز ساخت آن به سال ۱۱۶۳ میلادی بازمی‌گردد و در جریان جنگ‌های جهانی نیز از آسیب مصون مانده بود، عصر روز دوشنبه دچار این حادثه شد و به گفته مقام‌های فرانسوی، در همان دقایق اولیه، آتش گنبد، سقف و دستکم یکی از پنجره‌های اصلی کلیسا را به کلی نابود کرد.
معاون بازنشسته آتش نشانی نیویورک در گفتگویی با سی ان ان توضیح داد بیشتر کلیساهای قدیمی بدلیل میزان چوب های قدیمی و خشک بکار رفته در ساختار آنها جزء آسیب پذیرترین بناهای تاریخی محسوب می شوند، چراکه از چوب و مواد سریع الاشتعال ساخته شده اند. وی سقف کلیسای نتردام را بدلیل میزان چوب به کار رفته در آن مانند یک جنگل توصیف کرد که برخی از آنها صدها سال از عمرشان می گذرد و بشدت خشک و قابل احتراق اند. همچنین بدلیل بلند بودن ارتفاع بنا حجم زیادی هوا برای آتش وجود داشته و دسترسی به شعله ها ی سقف که در ارتفاع بالا قرار دارد بسیار دشوار بوده است.
پلیس فرانسه اعلام کرد که عملیات تروریستی علل بروز این آتش نبوده است و کمیته ای برای بازرسی محل و یافتن علت دقیق آتش سوزی شروع به کار کرده است.