انجمن مدیران ساختمان

7573
ترک خوردگی مدرسه تاریخی حکیم باشی بر اثر گودبرداری غیر اصولی
تاریخ : 1398/4/5 11:6:0< کد خبر : 7573
گودبرداری غیر اصولی در حوالی بازار تهران باعث ایجاد ترک و شکاف های عمیق و خطرناک در کوچه تکیه دولت و ساختمان های مجاور آن از جمله مدرسه تاریخی حکیم باشی شد.
ترک خوردگی مدرسه تاریخی حکیم باشی بر اثر گودبرداری غیر اصولی
به گزارش پایگاه خبری ۱۲۵، در ساعت 18 عصر روز گذشته با توجه به تماس های شهروندان با سامانه 125 مبنی بر تغییر شکل دادن پیاده روی همجوار محل گودبرداری در خیابان 15 خرداد، ستاد فرماندهی این سازمان بی درنگ گروه امداد و نجات ایستگاه یک آتش نشانی واقع در میدان حسن آباد را به محل گود برداری در خیابان 15 خرداد، مقابل بازار بزرگ، نبش کوچه تکیه دولت اعزام کرد.
به گفته فرشاد کریمی افسر آماده منطقه 5 عملیات سازمان آتش نشانی تهران، محل گودبرداری به مساحت 650 متر مربع با عمق 15 متر بود که این گودبرداری موجب تغییر شکل در پیاده روی همجوار آن و نیز مغازه های اطراف آن در راستای کوچه تکیه دولت شد و ترک ها و شکاف هایی نیز در دیوارهای ساختمان های مقابل آن و کف زمین کوچه ایجاد شد.
وی افزود: در بررسی های اول از محل حادثه همچنین مشخص شد که در قسمت داخل محل گودبرداری حتی با توجه به بتون پاشی و مقاوم سازی محل، در دیواره جانبی آن ترک های خطرناک ایجاد و برخی از این دیواره نیز به داخل گودال خمیده شده بود که هر آن احتمال می رفت به طور کامل فرو ریزد.
وی با اشاره به درخواست از عوامل شهرداری و انتظامی برای حضور در محل، افزود: باتوجه به احتمال رویداد حادثه ای بزرگ در این مکان و همچنین ایجاد خسارت های جانی و مالی، باتوجه به تردد شمار زیادی از مردم در این معبر و اطراف آن، در حضور شهردار ناحیه 2 منطقه12 و نیز عوامل انتظامی، تمام تذکرات ایمنی لازم برای جلوگیری از حوادث احتمالی به مالکان و مهندسین ناظر پروژه ارائه شد.
مجتبی احسانی فرمانده گروه امداد و نجات یک آتش نشانی نیز در خصوص محل گودبرداری گفت: محل حادثه قطعه زمینی به وسعت 650 متر مربع بود که برای ایجاد بنایی جدید در این محل بالغ بر 13 متر گوبرداری شده بود.
وی تصریح کرد: در ضلع غربی محل گودبرداری، کوچه ی تکیه دولت واقع است که براثر این گودبرداری، ترک های قابل توجه ای در داخل کوچه و ساختمان های روبروی آن ایجاد شد که یکی از این ساختمان ها مدرسه تاریخی حکیم باشی است که در دیوارهای آن ترک و شکاف های متعدد و خطرناکی ایجاد شده است.
این فرمانده آتش نشانی در مورد عملیات نیروها اظهار داشت: با توجه به وضعیت خطرناک محل حادثه، نیروهای آتش نشانی بلافاصله ایمن سازی لازم را برای جلوگیری از هر گونه آسیبی به شهروندان و ساختمان های اطراف بویژه این ساختمان تاریخی انجام دادند.
شایان ذکر است، آتش نشانان در پایان عملیات خود دستور مسدود کردن کوچه تکیه دولت و همچنین تخلیه مغازه های آن تا رفع مشکل و مقاوم سازی معبر را به مسئولین شهرداری منطقه، عوامل انتظامی و نیز مهندسین ناظر پروژه اعلام کردند.م5
عکس: مسلم مویدی


لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=118485