انجمن مدیران ساختمان

7615
آگاهی مردم نقش اساسی در ایمنی دارد
تاریخ : 1398/4/18 9:13:0 کد خبر : 7615
افتتاحیه "طرح مدرسه تابستانه امید" به منظور برگزاری دوره‌های مهارت آموزی در حوزه ایمنی شهری ویژه زنان برگزار شد.
آگاهی مردم نقش اساسی در ایمنی دارد
به گزارش پایگاه خبری 125، به نقل از شهر نوشت، این طرح با مشارکت اداره کل بانوان شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی در حال اجراست.
براساس این گزارش، مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در این مراسم که روز گذشته برگزار شد، با اعلام این که با یک جامعه ای خاص در تهران روبرو هستیم، افزود: شهر تهران از نظر ایمنی یک شهر استاندارد نیست، به همین خاطرآتش نشانی تهران به عنوان یک متولی مهم باید به ایمنی تهران توجه کند.
وی یکی از موضوعاتی که امروز در دنیا مورد توجه قرار گرفته را موضوع آگاهی شهروندان دانست و گفت: اثر بخش‌ترین مسئله در ایمنی، آگاهی است. آیا ایمنی در فاکتورهای ما در خرید یک خانه در تهران وجود دارد؟ یکی از فاکتورهای مهم در ساختمان‌ها، راه‌های خروج است. اولین توصیه‌ای که به مردم می‌شود این است که راه‌های خروج خود را در شرایط اضطراری بشناسید. در صورت عدم این آشنایی صدمات بسیاری به مردم خواهد رسید.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با تأکید براینکه شرایط ایمنی بسیار متغیر و آسیب پذیر است، اظهار داشت: یک ساختمان می‌تواند امروز ایمن باشد و ماه بعد ایمنی لازم را دارا نباشد.
داوری اضافه کرد: آگاهی مردم نقش اساسی در ایمنی دارد و از طرفی دیگر مسائل ایمنی روز به روز درحال افزایش است. اگر ساختمان ها تمهیدات لازم را نداشته باشند و مردمی که در آن‌ها زندگی می‌کنند اطلاعات لازم را نداشته باشند در آینده بسیار آسیب پذیر خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ساختمان‌ها کشف دیر هنگام حریق‌ها است به خصوص در بافت‌های تجاری این مشکل نمود بیشتری دارد، گفت: کمتر کسی را سراغ دارم که در حوادث آتش سوزی بگوید که صدای آژیر حریق را شنیده‌ام و از این طریق آگاه شده‌ام که آتش سوزی رخ داده است.
داوری با تأکید براینکه مردم نقش نظارتی مهمی دارند، عنوان کرد: فلسفه موضوعات ایمنی برای مردم بسیار مهم است. به همین جهت سازمان آتش نشانی اطلاعات خاص را به گروه‌های خاص ارائه می‌دهد. برای مثال یکی از اقدامات سال جاری این است که مسائل ایمنی برج‌ها را به شهروندانی که در این برج‌ها سکونت دارند، ارائه می‌دهیم.
وی در ادامه افزود: طبق آمار شهرداری تهران یک جامعه ۶۷هزارنفری است که با آگاهی بخشی به آنان می‌توانند در زمان وقوع بحران بسیار اثر بخش باشند. یازده هزار نفر زن در شهرداری تهران وجود دارد که باید ‌مسائل ایمنی به آن‌ها آموزش داده شود که این اقدام شهرداری تهران مورد تقدیر است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه تهران ۵ هزار آتش نشان دارد که هیچ شهری در کشور نزدیک به این آمار نیست، گفت: پایتخت دارای ۱۳۰ ایستگاه است. آتش نشانان به تنهایی نمی‌توانند در زمان وقوع بحران وظایف خود را انجام دهند. برای اینکه بتوانیم فرهنگ پیشگیری را گسترش دهیم آتش نشان داوطلب تعریف شده است که در زمان بحران نیز بتواند به عنوان یک نیرو کمک کند. این طرح تعاملی با اداره کل بانوان نیز در همین خصوص است.

مدیر کل اداره بانوان شهرداری تهران:
سازمان آتش نشانی در خصوص توانمندسازی زنان پیشقدم شده است


زهرا بهروز آذر مدیر کل اداره بانوان شهرداری تهران نیز طی سخنانی دراین مراسم با بیان اینکه سازمان آتش نشانی تهران، شهر هوشمند را بسیار جدی گرفت و اولین سازمانی بود که در این راه پیش قدم شد و درحال هوشمندسازی زیرساخت‌های خود است، گفت: در بحث برنامه سوم توسعه شهر تهران، توانمندسازی زنان به اداره کل بانوان محول شده است. باید زنان در همه زمینه‌هایی که احساس می‌شود کم توان هستند، شناسایی شوند تا سطح توانایی آن‌ها افزایش داده شود.
وی با اعلام این که در جامعه امروزی با شهروند ناتوان روبرو هستیم، تصریح کرد: زنان بیشترین افرادی هستند که در آتش سوزی با حریق مواجه می‌شوند. متأسفانه زنان در شهر در برخورد با حریق ناتوان هستند. باید این توانمندی ایجاد شود تا هزینه‌هایی که شهر متحمل می‌شود کاهش یابد و علاوه بر آن سلامت و جان فرد حفظ شود.
مدیرکل اداره بانوان شهرداری تهران با تأکید بر اینکه در فاز پیشگیری ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان آن‌ها را فعال کرد، اظهار داشت: حادثه‌ای در دوماه گذشته در پارک چیتگر اتفاق افتاد، چون پرسنل آموزش‌های لازم را دیده بودند سریع حریق را اطفا کردند. این حادثه یک زنگ خطر برای اداره کل بانوان بود. برهمین اساس با تعامل سازمان آتش نشانی قرار است زنان شهرداری توانمند شوند.
بهروزآذر گفت: همانطور که در شهر هوشمند بیان شده ابتدا باید سازمان‌ها ایمن شوند و بعد شهر ایمن شود. سطح آموزش‌های A و B در مجموعه ما به زنان ارائه داده می‌شود. سازمان آتش نشانی در خصوص توانمندسازی و برابرسازی آن‌ها پیشقدم شده است.
وی با بیان اینکه زنان سفیرانی هستند که می‌توانند پیام سازمان آتش نشانی را به دیگر افراد خانواده خود انتقال دهند، گفت: امیدواریم طرح امید را به خوبی پیش ببریم. فاز اول این طرح به صورت پایلوت در تابستان پیش خواهد رفت. آموزش به زنان که مادران و همسران هستند بسیار قابل توجه‌تر از آموزش به مردان خواهد بود چرا که از این طریق می‌توان به دیگر اعضای خانواده خود آموزش‌های لازم را یاد دهند.
شایان ذکر است «طرح مدرسه تابستانه امید» به منظور برگزاری دوره‌های مهارت آموزی در حوزه ایمنی شهری با مشارکت اداره کل بانوان شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی در حال اجراست.



لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=118598