انجمن مدیران ساختمان

7642
بانوان نقش بسزایی در مدیریت بحران و انتقال آموزش به اعضای خانواده دارند
تاریخ : 1398/4/25 7:48:0 کد خبر : 7642
اولین دوره آموزش اصول ایمنی و آتش نشانی به بانوان شاغل در شهرداری تهران با موفقیت برگزار شد.
بانوان نقش بسزایی در مدیریت بحران و انتقال آموزش به اعضای خانواده دارند
به گزارش پایگاه خبری 125، معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان آتش نشانی تهران با توجه به وظیفه ذاتی خود در آموزش اصول ایمنی به شهروندان و تشویق آنان به پیوستن به جمعیت آتش نشانان داوطلب، آموزش بانوان شاغل در شهرداری تهران را در دستور کار خود قرار داده است.
در این راستا در گفتگو با رسول هلال ایرد موسی«معاون اجتماعی و فرهنگی» سازمان آتش نشانی به چگونگی برگزاری این دوره آموزشی و اهداف آن پرداختیم.
وی با اشاره به اهمیت یادگیری اصول اولیه ایمنی و آتش نشانی بیان داشت: با توجه به رویکرد این معاونت و پیگیری مدیرعامل سازمان آتش نشانی بر آموزش شهروندی و نیز تمایل مدیر کل اداره بانوان شهرداری تهران، در فاز اول، آموزش اصول ایمنی و آتش نشانی بر مبنای سر فصل های آتش نشان داوطلب و اعطای رتبه C، بانوان شاغل در شهرداری تهران را مورد هدف قرار داد.
وی ادامه داد: با توجه به تغییرات سبک زندگی و افزایش تمایل مردم به زندگی در ساختمان های بلند و... نوع حوادث نیز نسبت به گذشته تغییر یافته است و سازمان آتش نشانی به عنوان متولی ایمنی شهر و وظیفه ذاتی خود، بر آموزش شهروندی تاکید بیشتری پیدا نموده است.
وی افزود: با توجه به وجود 5 هزار نیروی آتش نشانی و ایستگاه های متعدد در سطح شهر تهران، اگر همه نیروها هم در 24 ساعت شبانه روز در حالت آماده باش قرار بگیرند، و ضروری است در صورت بروز بحران عمومی امکان ارایه خدمات امدادرسانی به سادگی میسر نمی باشد.
هلال ایرد موسی با اشاره به اهمیت حضور بانوان و مادران در آموزش خانواده تصریح کرد: یادگیری اصول اولیه ایمنی و آگاهی نسبت به خطرات پیرامون محیط زیست می تواند از بروز خطرات احتمالی پیشگیری کرده و چنانچه فرد نسبت به این اصول آشنا باشد می تواند با اقدامات اولیه تا رسیدن آتش نشانان از گسترش حادثه و خسارات احتمالی جلوگیری نماید.
وی افزود: بر این مبنا پیرو مذاکرات صورت گرفته با اداره کل بانوان شهرداری تهران تعداد 64 نفر از بانوان اداره کننده مجموعه های "شهر بانو" و کارکنان اداره کل بانوان اصول اولیه ایمنی و آتش نشانی را در 4 جلسه 5 ساعته به صورت تئوری و عملی فرا گرفتند.
معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان آتش نشانی از استقبال خوب این افراد در دوره آموزشی خبر داد و تاکید کرد: با توجه به موضوعات روانشناختی و نقش بسزایی که بانوان در مدیریت خانه و تربیت فرزندان دارند می توانند با یادگیری اصول ایمنی و آتش نشانی در اشاعه فرهنگ ایمنی گام های موثری بردارند.
وی افزود: بنابراین با برنامه ای که از سوی این معاونت و همکاری بسیار خوب واحد آموزش صورت گرفت اختتامیه آن نیز با حضور و استقبال گرم همکاران بانو شاغل و مدیران و معاونان سازمان آتش نشانی برگزار شد.
در ادامه زهرا بهروزآذر مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز در آئین اختتامیه این دوره آموزشی که در ساختمان مدیریت بحران منطقه 12 پایتخت برگزار شد تاکید کرد: در برنامه سوم توسعه شهر تهران، توانمندسازی زنان به اداره کل بانوان محول شده است.
وی با تاکید بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی پیشگیری و مقابله با بحران برای بانوان افزود: باید توانمندی بانوان ارتقا پیدا کند تا هزینه‌هایی که به شهر متحمل می‌شود کاهش یابد و علاوه بر آن سلامت و جان افراد نیز بیشتر مورد صیانت قرار گیرد.
مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به حادثه آتش‌سوزی اخیر در بوستان چیتگر اظهارداشت: پرسنل این بوستان، آموزش‌های لازم را دیده بودند و سریع حریق را اطفا کردند؛ اما این حادثه زنگ خطری برای اداره کل زنان شد تا با همکاری سازمان آتش نشانی، دوره‌های آموزشی را برای کارکنان اداره کل و مجموعه‌های شهربانو و بوستان زنان که همگی زن هستند، برگزار کند.
وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به شهر ایمن ابتدا باید سازمان‌ها ایمن شوند، افزود: برای توانمندسازی بانوان شاغل در شهرداری و مجموعه‌های شهربانو و بوستان بانوان، سطح آموزش‌های A و B با همکاری سازمان آتش نشانی ارائه می‌شود.
بهروزآذر خاطرنشان کرد: آموزش به بانوان که نقش مادر یا همسر را در جامعه دارند سیار قابل توجه‌تر از آموزش به مردان خواهد بود چرا که از این طریق می‌توان به دیگر اعضای خانواده خود هم آموزش‌های لازم را یاد دهند.
هلال ایرد موسی با اشاره به توسعه آموزش بانوان شاغل در شهرداری و نگاه ویژه به مراکزی که به طور مستقل توسط بانوان اداره می شود خاطر نشان کرد: با هدف ارتقای ایمنی مجموعه‌های شهربانو و بوستان‌های بانوان، برگزاری دوره‌های آموزش ایمنی ویژه زنان شاغل در این مجموعه‌ها در دستور کار است و آموزش برای این افراد در قالب دوره های آتش نشان سطح A خواهد بود.
وی بیان داشت: اداره کل بانوان از ارتباط مستمر با 5 هزار شهروند بانو خبر داده است که قرار است یک روز در هفته به عنوان روز ایمنی معرفی و شهروندان در قالب یک آموزش دو ساعته با مقوله ایمنی، نکات اولیه ایمنی و آتش نشانی آشنا شوند.
وی افزود: در مجموعه شهرداری تهران طبق اعلام اداره کل بانوان حدود 11 هزار بانوی شاغل در مناطق 22 گانه و سازمان های وابسته به شهرداری تهران وجود دارد که آموزش آنان در قالب 20 ساعت و با اعطای درجه C امکان پذیر خواهد بود.
هلال ایر موسی با تاکید بر 250 همکار خانم در رده های مدیریتی اذعان داشت: الویت آموزش با این تعداد بوده و هدف نیز حساس سازی آنان به مقوله ایمنی و تاکید آنان بر آموزش پرسنل حوزه خود خواهد بود.
وی با اعلام آموزش اصول ایمنی برای همه همکاران شاغل(بانوان) در شهرداری تهران افزود: تعداد 10هزار و 750 نفر مابقی نیز، طبق برنامه آموزشی، دوره های اولیه ایمنی و آتش نشانی را با درجه C فرا خواهند گرفت.
معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان آتش نشانی تهران با تاکید و تشویق شهروندان به یادگیری اصول اولیه ایمنی ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم شعار شهری ایمنی بدون حادثه و هر خانواده یک آتش نشان به حقیقت بپیوندد و شهروندان عزیز در ارتقا سطح ایمنی محل زندگی و ترویج فرهنگ ایمنی خود کوشاتر باشند.



لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=118672