انجمن مدیران ساختمان

7728
کمربند ایمنی محکم می شود
تاریخ : 1398/5/20 12:30: کد خبر : 7728
ساعت دو بامداد روز یکشنبه، دوم سپتامبر سال 1666 میلادی باد شدیدی در پایتخت انگلستان وزیدن گرفت و در همین حین در اثر آتش سوزی یک نانوایی و عدم توانایی در کنترل آن فاجعه بزرگی در لندن رقم خورد. بر اساس اسناد موجود، 13200 خانه در کمتر از دو روز از بین رفت و این اولین فاجعه بزرگ مستند در تاریخ است که لزوم راه اندازی و تاسیس سازمانی به نام سازمان آتش نشانی را باعث شد. از آن سال تاکنون، هزاران ایستگاه آتش نشانی در کشورهای مختلف جهان راه اندازی شده تا زمان رسیدن به محل حادثه توسط نیروهای آتش نشانی کاهش یابد و این یعنی کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی و حادثه و سانحه.
کمربند ایمنی محکم می شود
شهر تهران در سال های گذشته با رویکرد افزایش سرانه ایمنی شهر به افزایش تعداد ایستگاه های آتش نشانی اقدام کرد. در سال 1357 شهر تهران با 18 ایستگاه آتش نشانی به ارائه خدمات ایمنی در پایتخت می پرداخت که این تعداد به واسطه تراکم جمعیت و سازه های مسکونی و اداره در تهران طی چهل سال گذشته به 130 ایستگاه رسید. به عبارتی در سال 1357 به ازای هر 250 هزار نفر یک ایستگاه آتش نشانی فعال بود و با ارتقای کیفیت سازه ها و افزایش سرانه ساخت ایستگاه ها، این نسبت در حال حاضر به هر ایستگاه به ازای 100 هزار نفر رسیده است.

7 ایستگاه؛ به زودی در ردیف مقاوم سازی یا طرح توسعه ای
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با دو رویکرد مقاوم سازی ایستگاه ها و طرح توسعه ای این ایستگاه ها، برنامه ریزی برای ارتقای سطح کیفی ایستگاه های آتش نشانی را در دستور کار قرار داده است.
بهروز رضایی، معاون فنی و توسعه این سازمان با تایید این خبر گفت: «به جز طرح توسعه ای ایستگاه های آتش نشانی که همواره یکی از اولویت های سازمان طی سال های گذشته بوده، موضوعاتی نظیر فضای معماری، شرح وظایف و برنامه ریزی جدید عملیاتی یا امکانات سخت افزاری نظیر سرمایش و گرمایش دلایلی است که موجب اجرای عملیات مقاوم سازی ایستگاه ها شده است. بر این اساس هفت ایستگاه در آینده نزدیک آماده بهره برداری خواهد شد.»
معاون فنی و توسعه سازمان در ادامه با معرفی ایستگاه هایی که شامل این طرح می شوند، به بیان جزییات شرایط بهره برداری از آنها پرداخت.



ایستگاه 44 ؛ بزرگراه لشکری
آدرس: بزرگراه لشکری – سه راه اندیشه – خیابان 64 – نرسیده به خیابان آذر7
مساحت زمین: 1000 متر مربع
مساحت زیربنا: 1565 متر مربع
تعداد طبقات: 3(زیر زمین – همکف – طبقه اول)
ایستگاه آتش نشانی 44 هم اکنون در محیط سوله بحران منطقه 21 شهرداری پایتخت به فعالیت مشغول است. در طراحی جدید قرار است این ایستگاه در زمینی به مساحت یک هزار متر مربع ساخته و مورد استفاده قرار گیرد. هم اکنون وضعیت ساخت این ایستگاه در مرحله بازگشایی پاکت های مناقصه ای است و بر اساس برنامه تا پایان مرداد ماه نتایج نهایی مناقصه به پیمانکار منتخب اعلام می شود. سازمان آتش نشانی در برنامه ریزی عملیاتی خود، زمان بهره برداری از این پروژه را 9 ماه بعد از تحویل کار به پیمانکار تعیین کرده است.
به گفته معاون خدمات شهری شهرداری منطقه 21، این ایستگاه در کنار سه ایستگاه دیگر این منطقه، به خدمات رسانی شهروندان مشغول خواهد بود. سیاوش زابلی در این خصوص می گوید:« ایستگاه 44 بعد از مقاوم سازی در کنار سه ایستگاه 45، 104 و 111، فعالیت منطقه 21 در حوزه آتش نشانی و ایمنی را مدیریت می کنند.»


ایستگاه 41 ؛ جمهوری اسلامی
آدرس: ضلع جنوبی خیابان جمهوری اسلامی
مساحت زمین: حدود 500 متر
مساحت زیربنا: 880 متر
تعداد طبقات: 3(زیرزمین – همکف – طبقه اول)
این ایستگاه که پیش از این هم در همین محدوده به فعالیت مشغول بوده هم اکنون کار مقاوم سازی اش در مرحله بررسی نهایی اسناد مناقصه است. بر اساس اعلام معاونت فنی و عمرانی سازمان آتش نشانی در پایان مردادماه، طرح نهایی به کمیسیون معاملات ارجاع خواهد شد تا تشریفات مناقصه آن انجام شود. همانند پروژه قبلی، پیش بینی می شود ظرف مدت 9 ماه از تحویل به پیمانکار، شاهد راه اندازی ایستگاه باشیم.
نصرالله آبادیان، شهردار منطقه 11 در خصوص این ایستگاه توضیح داد:« ایستگاه 41 بعد از تکمیل، به ایستگاه های یک، 5، 39، 46، 52 و 118 اضافه خواهد شد. این منطقه پرجمعیت که دارای بافت تاریخی و سنتی نیز هست، یکی از مناطقی است که برنامهر یزی برای ارتقای سطح ایمنی آن در دستور کار شهرداری و سازمان آتش نشانی است و به همین دلیل از فعالیت سازمان آتش نشانی برای تکمیل به موقع و هرچه سریعتر این ایستگاه استقبال می کنیم.»


ایستگاه شهرک رسالت
آدرس: بزرگراه آزادگان – صالح آباد غربی، شهرک رسالت – انتهای خیابان شهید عزتی
مساحت زمین: 1400 متر
مساحت زیربنا: 1422
تعداد طبقات:2(همکف – طبقه اول)
مجری پروژه ساخت ایستگاه شهرک رسالت فرمانداری تهران است و به همین دلیل مجری پروژه و دستگاه نظارت مقیم ساخت این ایستگاه نیز فرمانداری است. آتش نشانی نیز در بحث نظارت عالیه، نقشه و تغییرات نقشه و بازدیدهای فنی فعالیت خواهد کرد. بر اساس این توافق، پس از تکمیل پروژه، مبلمان، تجهیز ماشین آلات و پرسنل ایستگاه از سوی سازمان آتش نشانی انجام می شود. بر اساس پیش بینی کارشناسان فنی این پروژه، آبان ماه زمان راه اندازی ایستگاه شهرک رسالت خواهد بود.
در منطقه 19 شهرداری تهران به جز این ایستگاه، پنج ایستگاه آتش نشانی 22، 35، 81، 96 و 123 فعال است و ایستگاه ورامینی که دیگر ایستگاه این منطقه است در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.


ایستگاه شهید ورامینی
آدرس: بزرگراه آیت الله سعیدی – اسماعیل آباد – انتهای بلوار شهید ورامینی
مساحت زمین: 2000 متر
مساحت زیربنا: 1217 متر
تعداد طبقات: 2(همکف – طبقه اول)
بر اساس برنامه ریزی انجام شده، شش ماه نخست سال آینده زمان بهره برداری از این ایستگاه است. این ایستگاه در راستای طرح توسعه ای ایستگاه های آتش نشانی است و به جمع بیش از 130 ایستگاه آتش نشانی تهران اضافه خواهد شد. هم اکنون وضعیت ساخت این ایستگاه در مرحله بازگشایی پاکت های مناقصه ای است و بر اساس برنامه تا پایان مرداد ماه نتایج نهایی مناقصه به پیمانکار منتخب اعلام می شود. سازمان آتش نشانی در برنامه ریزی عملیاتی خود، زمان بهره برداری از این پروژه را 9 ماه بعد از تحویل کار به پیمانکار تعیین کرده است. ایستگاه ورامینی نیز از ایستگاه هایی است که به جمع ایستگاه های منطقه 19 اضافه می شود.


ایستگاه شهید صابونیان
آدرس: بزرگراه بعثت – خیابان شهید صابونیان – نبش خیابان میثاق
مساحت زمین: 1745 متر
مساحت زیربنا: 2150 متر
تعداد طبقات: 3(زیرزمین - همکف – طبقه اول)
این ایستگاه، بر اساس برنامه ریزی انجام شده ایستگاه مرکزی است و حریق، نجات و پشتیبانی دارد. پیشرفت کار جهت عملیاتی شدن کار در مرحله تهیه نقشه است و پیش بینی می شود تا اوایل شهریور ماه اسناد مناقصه به کمیسیون تحویل داده شود. همانند دیگر پروژه ها، پیمانکار از زمان تحویل پروژه، 9 ماه زمان برای تکمیل و راه اندازی ایستگاه دارد.
پیمان پورنصر، شهردار منطقه 16 با اشاره به بافت پرجمعیت منطقه 16 می گوید:« این منطقه با جمعیتی بالغ بر 322 هزار نفر، همواره نیازمند نگاه جدی به بخش ایمنی است و بر همین اساس ایستگاه صابونیان، ششمین ایستگاه فعال منطقه 16 شهرداری تهران خواهد بود که به جمع ایستگاه های 13، 82، 95، 126 و 83 اضافه می شود.»


ایستگاه قیطریه
آدرس: خیابان قیطریه – تقاطع خیابان صفا و آبشاری
مساحت زمین:347 متر
مساحت زیربنا: حدود 800 متر
تعداد طبقات: 3(زیرزمین - همکف – طبقه اول)
این ایستگاه در ردیف ایستگاه های درجه دو قرار خواهد گرفت و هم اکنون در مرحله تهیه نقشه های اجرایی است. بر اساس اعلام معاونت فنی و توسعه، تا پایان مردادماه این پروژه به کمیسیون معاملات ارائه خواهد شد. همچنین لازم به توضیح است که ایستگاه قیطریه در ردیف طرح های توسعه ای ایستگاه های آتش نشانی شهر تهران قرار داد.
سید حمید موسوی، شهرداری منطقه یک تهران نیز در این خصوص می گوید:« بیش از 493 هزار نفر در منطقه یک تهران ساکن هستند و وجود ساختمان های بلندمرتبه و تراکم جمعیتی بالا در هر محله باعث شده تا منطقه یک، یکی از اصلی ترین نیازهای خود را بر اساس تامین ایمنی زندگی قرار دهد. ایستگاه قیطریه به زودی با هشت ایستگاه 6، 36، 61، 64، 88، 105، 106 و 131 در این مسیر فعال خواهد شد.»


ایستگاه 115: سعدی
آدرس: خیابان انقلاب اسلامی – ابتدای خیابان سعدی – نبش کوچه شهید رفیعی
مساحت زمین: 162 متر
مساحت زیربنا: 680 متر
تعداد طبقات: 52(زیرزمین - همکف – طبقه اول- طبقه دوم – طبقه سوم)
ایستگاه سعدی جزو ایستگاه هایی است که هم اکنون کار ساخت آن آغاز شده و بر اساس اعلام سازمان آتش نشانی تاکنون 21 درصد پیشرفت کار داشته است. در حال حاضر این پروژه در مرحله اجرای ستون های بتنی طبقه همکف است. بر اساس اعلام کارشناسان، اواسط آذرماه سال 98 زمان پیش بینی پایان پروژه است.
ایستگاه 115 سعدی در منطقه 12 تهران قرار دارد. منطقه ای که یکی از قدیمی ترین مناطق تهران با بافتی سنتی و پرتراکم است. ایستگاه های 3، 4، 7، 67، 91 و 107 دیگر ایستگاه های آتش نشانی فعال در این منطقه است.


پشتیبانی فنی، لازمه فعالیت مستمر تمامی حوزه ها است
معاون فنی و توسعه سازمان آتش نشانی با اشاره به شرح وظایف ذاتی این معاونت در خصوص راه اندازی و ارتقای سطح کیفی ایستگاه های آتش نشانی در پایتخت، از این اقدامات به عنوان رفتاری زیربنایی در جهت تقویت توان آتش نشانی شهر تهران یاد کرد و گفت: «لازمه فعالیت بی وقفه و مستمر تمامی حوزه‌های سازمان از جمله حوزه عملیاتی آن، پشتیبانی فنی و بروز نگهداشتن ایستگاهها، ساختمانها، خودروها، ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده سازمان است که در این راستا معاونت فنی و توسعه با بكارگیری نیروی انسانی متخصص این مسئولیت را به عهده گرفته است.»
عکس: منطقه چهار عملیات


لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=118872