انجمن مدیران ساختمان

115
آتش سوزی مهیب انبار کالا در بازار بزرگ پایتخت
تاریخ : 1397/8/27 16:32: کد خبر : 115
یک انبار کالا به وسعت 300 متر مربع درکوچه غریبان بازار بزرگ تهران بعدازظهر امروز آتش گرفت ولی با تلاش هفت گروه ازآتش نشانان تهران مهار و خاموش شد.
آتش سوزی مهیب انبار کالا در بازار بزرگ پایتخت
به گزارش پایگاه خبری 125، درپی اعلام حادثه آتش سوزی در یک انبار کالا واقع در بازار تهران، بازار حضرتی، کوچه غریبان با سامانه 125 آتش نشانی تهران، ستاد فرماندهی این سازمان بلافاصله ساعت 13:53 دقیقه امروز، آتش نشانان شش ایستگاه حریق شامل ایستگاه های 3، 4، 7، 67، 91، 107 و نجات یک به همراه خودروی حامل دستگاه های تنفسی را به محل حادثه اعزام کرد.
این گزارش حاکیست، شدت آتش سوزی به حدی بود که دود ناشی از این آتش سوزی تا ده ها متر به آسمان بلند شده بود و همچنین از کیلومترها دور تر و از نقاط مختلف تهران دیده می شد.
امیر هاتفی مدیر عملیات منطقه 5 سازمان آتش نشانی تهران در تشریح این آتش سوزی گفت: محل حادثه یک انبار مملو از کیف های بچه گانه، عروسک، الیاف، گونی و پشم شیشه و... به وسعت 300 مترمربع بود که در میان تعدادی انبارهای دیگر قرار داشت که هرلحظه احتمال می رفت با گسترش این آتش سوزی به انبارهای مجاورنیز سرایت کند.
وی افزود: متاسفانه این انبار و همچنین انبارهای اطراف آن تماما غیراستاندارد و به صورت دست ساز و نا ایمن ساخته شده اند که هیچ گونه اصول ایمنی درآن رعایت نشده است.
هاتفی ادامه داد: درجریان این آتش سوزی تقریبا بیش از 90 درصد این انبار طعمه شعله های آتش شد و کالاهای موجود در آن از بین رفت.
این مدیر عملیات آتش نشانی در مورد چگونگی عملیات نیروها ابراز داشت: با توجه به تنگی معابر و عدم ورود خودروهای آتش نشانی، آتش نشانان مجبور شدند بیش از 200 متراز داخل کوچه ها لوله کشی کنند تا بتوانند آب مورد نیاز برای خاموش کردن این آتش سوزی را تا محل حادثه برسانند.
وی اضافه کرد: سقف انبار از نوع شیروانی حلبی بود که این وضعیت و همچنین تخریب احتمالی انبار، دسترسی به کانون آتش و همچنین خاموش کردن این آتش سوزی را برای آتش نشانان با مشکل مواجه ساخته بود.
هاتفی تصریح کرد:آتش نشانان به سرعت با استفاده از تجهیزات انفرادی و لوله های آبرسانی از چهارجهت مختلف و همچنین از طریق سقف به مقابله با شعله های آتش پرداختند که سرانجام این آتش سوزی پس از حدود دوساعت تلاش مستمر مهارشد و از گسترش بیشترآن به اطراف جلوگیری به عمل آمد.
وی که در محل حادثه به طور مستقیم برنحوه عملیات نیروهای آتش نشانی نظارت داشته و فرماندهی می کرد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این حادثه به کارگران و افراد حاضر در این انبارآسیب جانی نرسید ولی تعدادی از کارگران انبار دچار دودگرفتگی شدند که در محل توسط امدادگران اورژانس درمان شدند.
هاتفی درادامه گفت: تعدادی از کارگران انبار در آغاز وقوع این آتش سوزی اقدام به خاموش کردن آتش کردند ولی با توجه به باراشتعال بالا و سریع الاشتعال بودن کالاهای انبار نتوانستند کاری از پیش ببرند و چند تن از آنان دچار دود گرفتگی شدند.
مدیرعملیات منطقه 5 آتش نشانی در مورد علت این حادثه تاکید کرد: هنوز علت بروز این آتش سوزی مشخص نیست و کارشناسان علت یابی سازمان آتش نشانی تهران با حضور در محل مشغول بررسی و تحقیق درخصوص علل بروز این حادثه و همچنین برآورد میزان دقیق خسارات وارده هستند.
گفتنی است با مهار و خاموش شدن کامل این آتش سوزی، عملیات لکه گیری برای خاموش کردن آتش های پنهان به منظور جلوگیری از آتش سوزی دوباره هم اکنون توسط دوگروه از آتش نشانان در حال انجام است.م5
عکس: روابط عمومی


لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=116841