انجمن مدیران ساختمان

11767
هفت ایستگاه جدید تا سال 99 به ایستگاه های آتش نشانی پایتخت افزوده می شود
تاریخ : 1398/7/7 13:26:0 کد خبر : 11767
مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به مناسبت "هفتم مهر روز آتش نشان" با حضور در یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورا ی اسلامی شهر تهران گزارشی از فعالیت های دو ساله این سازمان را ارائه کرد.
هفت ایستگاه جدید تا سال 99 به ایستگاه های آتش نشانی پایتخت افزوده می شود
به گزارش پایگاه خبری 125، مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی تهران صبح امروز طی سخنانی در صحن علنی شورا ضمن گرامیداشت 7 مهر روز آتش نشان به همه آتش نشانان سراسر کشور بویژه آتش نشان های پایتخت گفت: به رغم مشکلات اقتصادی حمایت های شورای شهر و مدیریت شهری از آتش‌نشانی باعث شده تا بروزرسانی سازمان آتش نشانی سرعت بگیرد.
وی با بیان اینکه سرمایه‌های انسانی یکی از مهمترین بخش‌های هر سازمان به ویژه آتش‌نشانی محسوب می‌شود تصریح کرد: پایش سلامت جسمانی آتش‌نشانان، توسعه تسهیلات رفاهی و رشد 150 درصدی آن، حمایت دو میلیارد و هفتصد میلیون تومانی از خانواده‌های شهدا، آموزش‌های تخصصی، برگزاری آزمون‌های مهارتی از جمله اقدامات انجام شده مرتبط با سرمایه‌های انسانی سازمان آتش‌نشانی بوده است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون 180 آتش‌نشان، آخرین مراحل جذب خود را طی می‌کنند از اعضای شورای شهر خواست با توجه به کمبود نیرو در این سازمان، اجازه جذب آتش‌نشانان دیگری را نیز صادر کنند.
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به راه‌اندازی رشته مهندسی حریق در دانشگاه خواجه نصیر توضیح داد: این رشته به مقوله ایمنی می‌پردازد و ما باید به دنبال آخرین اطلاعات به‌روزرسانی شده در حوزه علم آتش‌نشانی باشیم.
وی با اشاره به ارائه 5 سال سنوات ارفاقی به آتش‌نشانان تصریح کرد: همین‌طور شورای عالی استان‌ها هم‌اکنون در حال بررسی مصوبه 10 سال سنوات ارفاقی برای آتش‌نشانان است.
داوری با اشاره به تهیه 2000 مورد تجهیزات حفاظت فردی برای آتش‌نشانان عنوان کرد: تهیه دستگاه‌های تنفسی که مجهز به سیستم هشدار صوتی هستند یکی دیگر از اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.سیستم هشدارصوتی به این صورت عمل می کند که به هنگام استفاده از دستگاه تنفسی اگر یک آتش‌نشان دچار حادثه شود و بی‌حرکت بماند سریعاً هشدار لازم را ارائه کرده و موقعیت فرد را اطلاع می دهد.
وی همچنین با اشاره به خرید 21 دستگاه نردبان جدید و اینکه هم‌اکنون تعداد نردبان ها و بالابرهای تهران به 41 دستگاه رسیده است، افزود: تعداد نردبان‌ها در شهر تهران در حال حاضر از برخی از شهرهای اروپایی بیشتر است اگرچه ما در پایتخت شاهد پراکندگی برج‌ها با ارتفاع‌های متفاوت هستیم.
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی به برنامه ساخت 7 ایستگاه جدید آتش نشانی در تهران اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون یک ایستگاه در اراضی عباس آباد افتتاح شده و 2 ایستگاه تا پایان امسال و 4 ایستگاه دیگر نیز تا اواخر سال 99 مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.
وی با اعلام اینکه این سازمان به مدارس توجه ی ویژه ای دارد، اظهار داشت: در آستانه مهر و بازگشایی مدارس توسط کارشناسان آتش نشانی تقریبا تمامی مدارس تهران مورد بازدید قرار گرفت و ضمن بازدید از داخل و پیرامون این مدارس، تذکرات ایمنی لازم نیز به مسئولین آنها ارائه شد.
داوری در ادامه با اشاره به سند راهبردی تا افق 1404 سازمان آتش نشانی پایتخت، عنوان کرد: دراین سند آمده است که این سازمان باید با اجرای برنامه ها ی تنظیم شده، سازمانی چابک، دانش محور، حرفه ای و ایمنی محور باشد.
وی تشکیل دو کارگروه مترو و بافت های تاریخی را از جمله موضوعات مهم این سازمان ذکر کرد و افزود: کارگروه مترو مدت هاست کار خود را آغاز کرده است و درزمینه نحوه عملیات در حوادث بزرگ مترو و آموزش های خاص آتش نشانان فعالیت می کند تا بتوانند با همکاری مسئولین مترو، سطح ایمنی آن را افزایش دهند.
مدیر عامل آتش نشانی در خصوص عملکرد کارگروه بافت های قدیمی ابراز داشت: این کارگروه به دنبال وقوع آتش سوزی در میدان حسن آباد و حساسیت های ایجاد شده در پی آن، دراین سازمان شکل گرفت. ازسوی دیگر با توجه به وجود 320 مکان تاریخی ثبت شده در سطح شهر تهران، اهمیت این مکان ها از جنبه ایمنی و آتش سوزی نیز از طرف سازمان میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفت و به این منظور کارگروهی با مشارکت وزارتخانه میراث فرهنگی و سازمان آتش نشانی شکل گرفت که انشاءاله بتوانند در این خصوص مثمر ثمر باشند.
داوری همچنین با تاکید بر اهمیت ارتقای سطح مدیریت سازمان، خاطرنشان کرد: با توجه به انعقاد تفاهم نامه ای با سازمان مدیریت صنعتی هم اکنون 20 نفر از مدیران سازمان آتش نشانی تهران در این مرکز در حال آموزش هستند تا بتوانند در بخش آتش نشانی و ایمنی شهری مؤثرتر باشند.

خودروهای سبک آتش‌نشانی به تجهیزات اطفاء مجهز می‌شوند
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در حاشیه برگزاری صد و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح ایمنی خانه به خانه از اواخر آبان ماه امسال بر استفاده این سازمان از تکنولوژی‌های جدید از جمله پهپاد و ربات‌ها تأکید کرد.
مهدی داوری در پاسخ به سؤالی درباره میزان رضایت شهروندان از ارائه خدمات از سوی آتش‌نشانان اظهار کرد: بازخوردها نشان می‌دهد که شهروندان نسبت به خدمات ارائه شده از سوی آتش‌نشانان رضایت دارند و البته با توجه به حمایت‌های مناسب صورت‌گرفته از سازمان آتش‌نشانی و تخصیص بودجه، تلاش می‌کنیم تا با سرعت هرچه بیشتر به سمت به‌روزرسانی تجهیزات در آتش‌نشانی حرکت کنیم.در همین راستا در جهت تأمین هزینه‌های نردبان، لباس‌ها، فن و تجهیزات عمومی اقدامات مناسبی انجام شده است.
وی با اشاره به دیگر برنامه‌های سازمان آتش‌نشانی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های سازمان آتش‌نشانی مجهز کردن خودروهای سبک به تجهیزات اطفائی است زیرا این خودروها در بافت فرسوده و در برخی از معابر مؤثرتر عمل می‌کنند.
داوری با اشاره به استفاده از تکنولوژی‌های جدید از جمله پهپادها تصریح کرد: هم‌اکنون در حال ارزیابی استفاده از تکنولوژی‌های جدید هستیم که از جمله آن ها می‌توان به استفاده از ربات‌ها هم اشاره کرد.
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اجرای «طرح ایمنی خانه به خانه» در پایتخت اضافه کرد: در نظر داریم تا به منظور آموزش شهروندان در پاییز امسال به صورت رایگان مشاوره‌هایی را به منظور جلوگیری از حوادث به شهروندان تهرانی اعلام کنیم که این اقدام اواخر آبان ماه امسال به مرحله اجرا در می‌آید.ما دست خود را برای آموزش شهروندی به سمت پایتخت‌نشینان دراز کرده‌ایم و حاضر هستیم هر نوع آموزشی را در هر نقطه‌ای اعم از مجتمع‌های ساختمانی، کارگاه‌ها یا منازل ارائه دهیم.
به گفته وی؛ اجرای طرح 999 ویژه افرادی که در برج‌های تهران زندگی می‌کنند یکی از اقدامات در جهت آموزش‌های شهروندی بوده است.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پاسخ به سؤالی درباره وجود تحریم‌ها و مشکلات پیش‌آمده به منظور خرید و نگهداشت تجهیزات عنوان کرد: در زمینه به دست آوردن تجهیزات و نگهداشت آنها با هیچ مشکلی روبرو نیستیم.
داوری در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص زمان رسیدن به محل حادثه در برخی از مناطق تهران عنوان کرد: در اجرای عملیات‌ مختلف فارغ از کیفیت، شاخصی برای زمان پاسخگویی وجود دارد که در دنیا این شاخص 6 دقیقه است.یک دقیقه آن به اطلاع‌رسانی از سوی مردم، یک دقیقه به تجزیه و تحلیل و 4 دقیقه به رسیدن به محل حادثه اختصاص دارد که به صورت میانگین زمان پاسخگویی 5 دقیقه و 55 ثانیه است.البته این زمان میانگین در همه نقاط شهر تهران یکسان نیست.به عنوان مثال ما در برخی از مناطق تهران شاهد مشکلات ترافیکی شدیدتر هستیم و در برخی از مناطق از جمله مناطق مرکزی(مناطق 11 و 12) با توجه به نوع مخاطرات و وجود بازار، تعداد ایستگاه‌ها بیشتر است و در برخی از نقاط نیز میزان دسترسی محدودتر است.
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه هم‌اکنون 131 ایستگاه آتش‌نشانی در شهر تهران وجود دارد، گفت: مقرر شده تا با پایان برنامه پنج ساله سوم 145 ایستگاه در پایتخت مورد بهره‌برداری قرار گیرد که در حال حاضر در مرحله بررسی محل بارگذاری ایستگاه‌ها هستیم.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره شیوه همکاری آتش‌نشانی با متروی تهران توضیح داد: بیش از یک سال است که جلساتی را با مترو برگزار کرده‌ایم تا تمام موضوعات مرتبط با ایمنی مترو از جمله قطارها، ایستگاه و تجهیزات مورد بررسی قرار گیرد.
عکس: روابط عمومی


لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=119195