انجمن مدیران ساختمان

1327
افزایش تاب آوری یک جامعه، نیازمند ارائه آموزش به مردم است
تاریخ : 1397/12/6 14:59: کد خبر : 1327
رییس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی به ارائه راهکارهای هوشمندانه برای تبیین موضوع تاب آوری جوامع شهری بر ارتقا سطح آگاهی مردم و ارائه آموزش های عمومی و ایمنی و درگیر کردن آنان با موضوع ایمنی تاکید کرد.
افزایش تاب آوری یک جامعه، نیازمند ارائه آموزش به مردم است
به گزارش پایگاه خبری 125، دکتر محمد شکرچی زاده "رییس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی" در چهارمین همایش ملی و نخستین همایش بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری اظهار داشت: ما امروز بیش از گذشته می توانیم یک رفتار هوشمندانه در برابر آتش سوزی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در موضوع تاب آوری، زلزله و آتش سوزی دو رخداد مهم و قابل توجهی است که همواره شهرهای ما را تهدید می کند.
وی افزود: امروزه در دنیا برای کلانشهرها، مفهومی تحت عنوان تاب آوری مطرح است که این موضوع در واقع ظرفیت یک جامعه شهری را نشان می دهد، به تعبیر دیگر، تاب آوری؛ روش و ادامه حیات در شرایط فشار یا ادامه حیات در شرایط بحران پس از وقوع یک حادثه است و این امر باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد .
شکرچی زاده تصریح کرد: ما باید این نگرش جدید را با تاب آوری و کاهش خطر پذیری همراه کنیم. اگر شهرهای ما با یک آسیب بزرگ مواجه شود ممکن است به صورت ملی و حتی بین المللی فرا گیر شود، بنابراین موضوع تاب آوری در این خصوص باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به وقوع زلزله اخیر در استان کرمانشاه گفت: چنانچه این حادثه در شهرهای بزرگ مثل کرمانشاه یا تهران رخ می داد ما با خسارات بسیار سنگین تری مواجه می شدیم و این در حالی است که تا کنون زلزله های رخ داده در شهرهای کوچک و روستاها بوده است .
رییس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی ناشی از حوادث از خسارات مالی بیشتر است ،افزود: حوادثی مانند پلاسکو نشان داد ما حتی در برابر حوادث کوچک هم آماده نیستیم.، بنابراین ما علاوه بر مهندسی ساختمان به رشته های پایه همانند مهندسی مواد، مهندسی آتش و رشته های پایه نیاز داشته و توجه نماییم.
وی بیان داشت، چالش های پیش روی تاب آوری، نبود آگاهی مفهومی است زیرا جمعیت انسانی، ظرفیت مقابله با این گونه حوادث را ندارد. ما باید برای مقابله با این چالش ها کار ساز و کارهای مناسبی را بیابیم و حتی از بخش خصوصی نیز برای ارائه راهکارهای مناسب یاری بجوییم تا سطح تاب آوری افزایش یابد
شکرچی خاطرنشان کرد: با توجه به وقوع زلزله های متعدد در کشورمان، لازم است بیمارستان ها، مدارس، منازل و مراکز عمومی را مقاوم سازی کنیم و این امر نیاز به حرکت عمومی دارد.
وی افزود: ما باید پس از تهیه دستورالعمل ها و آیین نامه ها، برای بهبود و مقاوم سازی ساختمان ها در موضوع آتش سوزی و زلزله تلاش نماییم.
عکس: روابط عمومی


لینک منبع : http://125.tehran.ir/default.aspx?tabid=108&ArticleId=117632