انجمن مدیران ساختمان

18332
موفقیت آتش نشانان در صحنه حوادث، در گرو ساعت طلایی است
تاریخ : 1399/09/16 02:14:00 ب.ظ کد خبر : 18332
مدیر منطقه 8 عملیات سازمان آتش نشانی تهران بر اهمیت توجه ویژه بر ساعت طلایی آموزش و نقش آن در ارتقای سطح عملیات و خدمت رسانی به شهروندان تاکید کرد.
موفقیت آتش نشانان در صحنه حوادث، در گرو ساعت طلایی است
به گزارش پایگاه خبری 125، منطقه 8 عملیات سازمان آتش نشانی تهران از شمال به خیابان پیروزی، از غرب خیابان 17 شهریور، از جنوب به بزرگراه آزادگان تا پل شهید بروجردی و از شرق به جاده امام رضا(ع) تا پاکدشت را در بر می گیرد.  تعدادی اماکن پر خطر از قبیل اماکن صنعتی، کارگاه ها، انبارها، چاپخانه، فرهنگ سراها، مراکز بهداشتی و آموزشی، آموزش پروش منطقه 14 و 15، مجتمع های مسکونی بلند مرتبه شهید بروجردی، تاکسیرانی، فردوس، امام رضا(ع)، قصر فیروزه 1 و 2 و همچنین بازار گل امام رضا(ع) و شهید محلاتی و شهرک صنعتی خاوران، پایانه خط 3 اتوبوسرانی BRT و ایستگاههای متروی نبرد، شیخ الرئیس و پیروزی در محدوده ی عملیاتی این منطقه قرار دارد. در گفتگو با احمد صفری مدیر منطقه 8 عملیات به بیان اهمیت نقش و اهمیت آمادگی جسمانی و عملیاتی آتش نشانان این منطقه پرداختیم که در پی می خوانید. احمد صفری درباره سوابق خدمت خود در سازمان آتش نشانی تهران بیان کرد: در سال 1375 به استخدام سازمان آتش نشانی درآمدم و مناطقی که به عنوان خادم شهروندان فعالیت کردم عبارتند از مناطق سه، 6 و دو آتش نشانی و هم اکنون در منطقه 8 عملیات مشغول به خدمت هستم. واژه ساعت طلایی در طرح سین ایستگاه ها، جایگاه ویژه ای دارد وی درباره نگاه ویژه مدیران عملیاتی به آموزش و مانورهای درون ایستگاهی تصریح کرد: برای اینکه در طرح سین ایستگاه ها نگاه و بهای ویژه ای به آموزش داده شود و به اصطلاح فوتبالیست هادچار شوک شود آن را تغییر نام دادیم و واژه ساعت طلایی را جایگزین نمودیم و در واقع این واژه در مشاغل مختلف نیز نمود دارد. به عنوان مثال: در اصطلاح پزشکی به زمان یک ساعت و کمتر از یک ساعت(لحظه ی طلایی) اطلاق می شود که در پی یک آسیب دیدگی برای اینکه از مرگ جلوگیری شود به این زمان، ساعت طلایی می گویند، یا در ورزش، نخستین زمان بعد از ورزش کردن که می توانید دوباره در آن مدت از انرژی خود استفاده و خود را ریکاوری نمایید ساعت طلایی گفته می شود و یا در امداد و نجات در زلزله، چهارساعت اولیه را زمان طلایی می نامند زیرا در این زمان احتمال زنده ماندن افراد بیشتر است. در ریزش برف، 15 دقیقه پس از ریزش بهترین زمان زنده ماندن برای قربانی است یا در سکته مغزی سه ساعت پس از وقوع این عارضه بهترین زمان نجات و در سکته قلبی یک ساعت پس از رخداد، زمان طلایی است و در آتش نشانی رسیدن به محل حادثه و آتش سوزی(3 تا 5 دقیقه) مناسب ترین زمان برای عملیات مهار آتش سوزی و نجات افراد از محل حادثه است. وی افزود: سازمان آتش نشانی تهران دارای 7 معاونت است، 6 معاونت سیاستگزارهستند و یک معاونت اجرا کننده است(معاونت عملیات) طلایی است یعنی تمام کننده برنامه های از پیش تعیین شده در سازمان است و پرسنل این معاونت، تشکیلات اصلی سازمان هستند و در بین مردم هم اگر درباره آتش نشانی بپرسید فقط از پرسنل عملیاتی شناخت دارند وآتش نشانان را در لباس عملیات و امداد و نجات می شناسند و از آنان به عنوان افرادی فداکار و جان بر کف و پیشگام در راه نجات جان و مال مردم معرفی می کنند. مدیرمنطقه 8 عملیات درباره فعالیت آتش نشانان در ایستگاه ها خاطر نشان ساخت: به ثمر نشاننده سیاست های سازمان و سیاست های معاونت های سازمان، معاونت عملیات و نیروهای آن است. آنان 24 ساعت در شیفت خدمت می کنند و در طول این مدت زمان، لحظه به لحظه با توجه به زمان بندی از پیش تعیین شده برنامه دارند. از تغییر و تحول ابتدایی شیفت که باید در ساعت 6:30 در ایستگاه حضور یابند و به بررسی ساختمان ایستگاه، ناوگان خودرویی و تجهیزات، بررسی آمار وقایع روز گذشته که در وقایع الکترونیک ثبت شده است بپردازند و پس از آن صرف صبحانه و... این امر در هر شیفت تکرار می شود. در اثنای این 24 ساعت دو ساعت ویژه وجود دارد ساعت 9 تا 11 صبح که 22 ساعت مابقی مدیون این دو ساعت است و به آن ساعت طلایی گفته می شود و به جرات می توانم بگویم تضمین کننده ماهها و سالهاست و حتی تضمین جایگاه، منزلت و شان سازمان آتش نشانی است.   فرمانده یا مربی در ایستگاه فردی با تجربه و کاردان است وی افزود: در این دو ساعت از نیروی جدید که با عنوان کارآموز نام می بریم تا فرمانده شیفت که در اصطلاح به وی مربی نیز گفته می شود از این نظر که این فرد رهبر یک تیم است و تخصص و تسلط وی نسبت به بقیه و نیروهای تحت امر خود بیشتر و از توانمندی برخوردار است و در انتقال این موضوعات و مهارت ها و دانش فنون روز به نیروها برای اینکه هر چه بهتر بتوانیم به شهروندان خدمت کنیم قوی تر است و ما به همین دلیل به او مربی می گوییم. صفری درباره وظایف فرمانده یک شیفت اظهار داشت: اگر یک مربی، فرمانده باشد ولی یک فرمانده، مربی نباشد و از قابلیت های لازم برخوردار نباشد به طور حتم، سیستم دچار مشکل می شود با توجه به سنوات خدمتی و تجربه ای که فرمانده در طول سالیان خدمت کسب کرده است، از این نظر نقش بسیار ویژه ای دارد و باید دلسوزانه تلاش کند و با ایثار، گذشت، جاذبه و دافعه به موقع، قاطعیت، مهر و محبت، سعه صدر وسنگ صبور بودن، تشویق و تنبیه به جا یعنی اگر روزی مشکلی پیش آمد و تنبیهی صورت گرفت، نیرو طرد نشود زیرا در زمان خود، مهربانی را نیز از سوی فرمانده دریافت کرده است و فرمانده در جایگاه یک براد ربزرگ تر است. ساعت طلایی در عملیات، یک فرصت است وی درباره برنامه های تعیین شده در ساعت طلایی افزود: نیروها در ساعت طلایی با برگزاری انواع کلاسهای آموزشی و بازآموزی انجام روش های عملیاتی با بهره گیری از تکنیک ها و تاکتیک های نوین، برگزاری انواع تمرین های سناریو محور اعم از دور میزی، میدانی، عملیاتی و آشنایی با انواع بازدیدهای شهر شناسی و شیر شناسی، اماکن پر خطر، تهیه طرح عملیاتی برای اماکن مهم، تکنیک های عملیاتی را در قالب تمرین تکرار می کنند تا آنها به مهارت تبدیل شوند و به تدریج، مهارت جایگزین استرس خواهد شد. عملکرد خوب و موفقیت آمیز نیروها در ماموریت های محوله در گرو این دو ساعت است، اگر در ساعت طلایی تمرین های به خوبی به مهارت تبدیل شده باشد همه ی نیروها در سازمان موفق خواهند شد و به صورت اثر بخش خدمت خواهند کردند. مدیرمنطقه 8 عملیات بیان کرد: اگر در این ساعت طلایی، کلاس ها مفید برگزار نشود و توجه ویژه ای به آن صورت نگیرد به طور حتم از انجام دادن ماموریت های واقعی نیز بر نخواهیم آمد. نتیجه ی موثر برای ما رضایت شهروندان، مدیران سازمان و مدیران ارشد شهری خواهد بود و چنانچه شرایط طوری باشد که در بقیه ساعات آرامش روح، روان داشته باشند و آسوده و پر انرژی باشند زمانی نتیجه حاصل خواهد شد که مانورهای تمرینی به درستی و اطمینان و به نحو احسنت برگزار شده باشد. وی افزود: اگر آموزش های ما به روز و مطابق با دانش روز نباشد نتیجه ای جز نارضایتی شهروندان، از بین رفتن مال و اموال آنها و هدر رفت میراث و منابع ملی نخواهد بود و به طور کلی از یک فرمانده، رئیس ایستگاه، مدیر منطقه، معاون عملیات و در راس همه ی این امور برای مدیرعامل در سازمان آتش نشانی بالاترین و با اهمیت ترین موضوع این است که از عملکرد نیروهای تحت امرش از لحاظ آمادگی جسمانی، روحی و توان عملیاتی اطمینان داشته باشد و همه ی این رخدادها به ساعت طلایی و نحوه ی استفاده از این ساعت بر می گردد. صفری با اشاره به حساسیت و نگاه ویژه مدیرعامل به موضوع تمرین و آموزش های عملیاتی یادآور شد: مدتی است مهندس داوری در ایستگاهها حضور پیدا می کنند و برگزاری سناریوهای عملیاتی در حضور ایشان و ملاقات پرسنل با ایشان از نزدیک اتفاقات بسیار خوشایندی را رقم زده است با توجه به اینکه وی در تمامی سطوح و لایه های مختلف سازمان حضور داشتند و عضوی از این خانواده ی بزرگ عملیات بوده و هستند این اقدام بسیار رضایت بخش است زیرا شخصاً، بدون واسطه ازمهارت نیروهای تحت امر خود باخبر می شود و با دیدن نقاط قوت به آنها عشق می ورزدو واقعا به نیروها، ایستگاه و منطقه عملیاتی می بالد. وی افزود: مدیر عامل با مشاهده عینی از عملکرد نیروها برای نقاط قابل بهبود، طرح و برنامه تدارک می بیند از سوی مدیران عملیاتی به کارشناس آموزش ابلاغ و دستور اجرا را به معاونت عملیات ارجاع می دهد و می توان از حضور مدیرعامل در ایستگاه ها به عنوان نقطه قوت یاد کرد. مدیر منطقه 8 عملیات با تاکید بر اهمیت بررسی مسائل و مشکلات موجود میان پرسنل گفت: مدیرعامل با حضور خود در کنار آتش نشانان، بدون واسطه به درد و دل نیروهای عملیات گوش می دهد و شفاف و واضح از نوع مسائل و مشکلات آنان با خبر می شود و این باعث می شود در برنامه ریزی و چشم اندازهای آینده سازمان برای مرتفع شدن مسائل مختلف دستور طرح و برنامه ریزی بدهد و عملیاتی بودن ایشان از پیش به نفع نیروها است زیرا اگر موضوعی باشد که ما بخواهیم مطرح کنیم، ایشان تا فرجام کار را می دانند. وی افزود: یک سری از نیروها در سال های اخیر استخدام شده اند و آنها هم با آگاهی از حضور مدیرعامل در ایستگاه ها عملکرد بهتری خواهند داشت. در زمان گذشته و در سال های مختلف خدمت، شاید آرزوی دیدن مدیرعامل از نزدیک را داشتیم.این موضوع، قوت قلب و انتقال انرژی مثبت برای نیرو است و تقویت ارتباط فی مابین بدنه سازمان و هرم سازمان است. صفری در پایان خاطرنشان کرد: آتش نشانان از شنیدن سخنان مدیرعامل در خصوص ارائه طرحها و برنامه در راستای بهبود راهکارهای عملیاتی، وضعیت معشیتی، امکانات رفاهی، حقوق دریافتی و اقدامات انجام شده برای ارتقا سطحی کیفی و کمی خود، احساس رضایت می نمایند. زیرا آگاهی از توجه مدیران ارشد به مسائل پرسنل و اقدامات صورت گرفته و اعلام نتیجه یا روند انجام کار، خوشایند است. تهیه و تنظیم: الهام کاظم زاده



لینک منبع : http://125.tehran.ir/Default.aspx?tabid=108&ArticleId=122045