انجمن مدیران ساختمان

18600
آموزش باید به نگرش و منش عملیاتی تبدیل شود
تاریخ : 1399/10/24 12:01:00 ب.ظ کد خبر : 18600
مدیر منطقه یک عملیات سازمان آتش نشانی تهران با تاکید بر اهمیت آموزش در موفقیت هر سازمانی، اعلام کرد که آتش نشانان باید در مواجهه با آتش سوزی ها و حوادث گوناگون که روز به روز هم تغییر و گسترش پیدا می کند، با آموزش و تمرین های مستمر، خود را قوی ساخته و همچنین این تهدید ها را به فرصت تبدیل کنند.
آموزش باید به نگرش و منش عملیاتی تبدیل شود
به گزارش پایگاه خبری 125، محمد دیبا هم اکنون 50 ساله است و از سال 97 مسئولیت اداره منطقه یک عملیات این سازمان را بر عهده گرفته است، او در تیر ماه 1374 بعد از موفقیت در امتحانات ورودی به استخدام سازمان آتش نشانی تهران درآمد. دیبا در طول 25 سال خدمت در این سازمان تمام رده های سازمانی را یکی پس از دیگری طی کرده و در حال حاضر نیز با سمت مدیر منطقه یک عملیات مشغول انجام وظیفه است. دیبا با اشاره به اهمیت آموزش ضمن خدمت، گفت: مدیران سازمان ها همواره به موفقیت سازمان خود می اندیشند و یکی از گزینه ها برای ارتقای علمی هر سازمان، حضورکارکنان در دوره های آموزشی ضمن خدمت است، به این خاطر مدیر عامل سازمان ضمن توجه خاص به آموزش ضمن خدمت، تمهیداتی نیز دراین خصوص در نظر گرفته است. البته در این میان حضور ایشان در ایستگاه ها و بازدید از مانورها و دوره های آموزشی به ویژه در ساعات طلایی، بسیار درایستگاه های مناطق عملیاتی نمود پیدا کرده و اثربخشی و کارآیی خودش را دارد. وی افزود: آموزش ضمن خدمت برای مدیر عامل، معاون عملیات و نیز مدیران عملیات مناطق 8گانه به اندازه ای دارای اهمیت است که حتی ساعت آموزش را به ساعات طلایی نام گذاری کرده اند، به نظر من آموزش یکی از رکن های اساسی در هرسازمان است، بدون آموزش منابع انسانی، هرسازمانی آن پویایی و قابلیت های علمی و مهارتی را نخواهد داشت و به یک چرخه تکراری دچار می شود، بنابراین نیاز است برای پویایی نیروی انسانی و بروزکردن علم و مهارت آنها بخصوص نیروهای عملیاتی، هر روزآموزش ببینند، این آموزش ها هم باید در ایستگاه ها برگزار شود و قرار نیست که آموزش ها فقط در مرکز آموزش(صالح آباد) و یا جای دیگری انجام شود. اصولا خودآموزی و دیگر آموزی را باید یاد بگیریم و این در اصل در ایستگاه ها اتفاق می افتد، در غیر این صورت ما با مشکل عملیاتی مواجه خواهیم شد. دیبا آموزش را فرآیندی مستمر خواند و گفت: آموزش بایستی به نگرش و کم کم به منش عملیاتی تبدیل شود، درغیراین صورت آموزش ها سطحی بوده و بدرد افراد نخواهد خورد. به اعتقاد من همکاران آتش نشان بایستی خودآموزی داشته باشند، چون آنقدر زمان نداریم که دائماً فرمانده و رئیس ایستگاه بیایند و آموزش بدهند، بنابراین ضمن دیگر آموزی، لازم است از تجربیات همدیگر نیز استفاده کنند. مدیرمنطقه یک عملیات آتش نشانی درباره چگونگی تهیه برنامه های آموزشی منطقه عملیاتی خود ابرازداشت: براساس تصمیمات اخذ شده درجلسه ای که با حضور روسای ایستگاه های منطقه در اتاق فکر صورت گرفت، قرار شد که آموزش ها را بومی سازی کنیم، به نحوی که هرفرمانده، برنامه عملیات و طرح کاری خود را به منطقه می دهد و واحد آموزش منطقه نیز پس از آنالیز آن، درابتدای هرماه برنامه مدونی را برای آموزش پرسنل شیفت به آن فرمانده ابلاغ می کند. وی در ادامه ابراز داشت:دراین طرح با توجه به وجود 19 ایستگاه در این منطقه عملیاتی، ما روسای این ایستگاه ها را درقالب 9 تیم دونفره تقسیم کردیم که هر تیم دو نفره در زمان اجرای آموزش های ضمن خدمت حضور پیدا می کنند. این کار از ماه بعد شروع می شود و بر اساس فرمت های تهیه شده، تیم ها با توجه به برگزاری مانور های عملیاتی، مورد ارزیابی قرار می گیرند تا پس از مشخص شدن نقاط قوت و ضعف ها، بتوانیم ضعف ها را از بین برده و قوت ها را قوی تر کنیم. دیبا با اشاره به این که آموزش باید نهادینه شود، تاکید کرد: باتوجه به آموزش های مستمری که هر روزه به ویژه در ساعات طلائی در ایستگاه ها انجام می شود الآن دراین قضیه پیشرفت های خوبی داشتیم و دیگر امر آموزش برای پرسنل یک عادت شده و افراد سر وقت در آموزش ها حضور پیدا می کنند. وی در خصوص تاثیرانتصاب مدیران عملیات در راًس سازمان گفت: امروزه در جوامع جهانی تلاش می شود که مدیران از نیروهای متخصص، کاربلد و همچنین آشنا با حوزه کاری خود انتخاب شوند که بحمداله بعداز سالیان سال، این شرایط در سازمان آتش نشانی محقق شد و سرانجام مدیرعاملی از بدنه سازمان انتخاب شد که از نیروهای عملیات بوده و سال ها دراین حوزه کار کرده و تجربه کسب کرده است. به هرحال ایشان جنس کار ما را می شناسد و درصورت ارائه مسایل سازمانی براحتی مطلب را درک کرده و دستور لازم را صادر می کند و همه این موارد باعث می شود سازمان به سوی رشد و پیشرفت حرکت کند. اگر مدیرعاملی از خارج سازمان بیاید قطعا هیچ آشنایی با حوزه عملیات ندارد، هرچند ممکن است این مدیر قوی باشد ولی اثربخشی نخواهد داشت و همچنین شاید کارایی داشته باشد اما بهره وری خوبی ندارد، علت آن این است که این مدیربه دلیل عدم آشنایی با این حوزه، هر سمت و سویی به او دهند به همان سمت خواهد رفت و قطعا تصمیمات اش نیز براساس بینش های فردی خواهد بود. این وضعیت به یقین در دراز مدت، سازمان را با مشکل مواجه می کند. مدیرمنطقه یک عملیات درخاتمه اظهار امیدواری کرد که درآینده ای نزدیک به لحاظ عملیاتی و سازماندهی نیروی انسانی و نیز هماهنگی بین بخشی شاهد پیشرفت های خوبی در سطح سازمان باشیم و همچنین آرزو می کنم که به امید خدا درسال های آتی تمامی انتخاب های مدیران سازمان حتی در سطح تمامی معاونت ها هم مانند معاونت های مالی، اداری، منابع انسانی از بدنه سازمان باشد، چون آنان شناخت بهتری از مجموعه داشته و قطعا به سازمان دلسوزترند. منطقه یک عملیات این سازمان از لحاظ موقعیت جغرافیایی یکی از وسیع ترین مناطق 8 گانه عملیاتی سازمان محسوب می شود. محدوده عملیاتی این منطقه شامل مناطق 5، 21 و 22 شهرداری تهران است که از شمال تا بزرگراه جدید التاسیس تهران-شمال، از شرق به بزرگراه آیت اله اشرفی اصفهانی، از جنوب تا بزرگراه فتح و از غرب تا بزرگراه شهید فهمیده حدفاصل شهرک ورد آورد قرار دارد. وسعت منطقه تحت پوشش ایستگاه های 19 گانه منطقه 1 عملیات به بیش از 164.650 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 1.050650 میلیون نفر در این محدوده می شود؛ با توجه به تصرفات پر خطر این منطقه از جمله وجود تعدد ایستگاه های مترو درون شهری و برون شهری، انبار نفت شهران، فرودگاه مهرآباد، دریاچه شهدای خلیج فارس، برج های مسکونی بلند مرتبه منطقه 22 شهرداری، کارخانجات تولیدی در بزرگراه شهید لشگری و فتح، حوادث ارتفاعات رشته کوه های البرز(ارتفاعات لتمان کن، حصارک، وردیج، سولقان، امامزاده داود و روستاهای تابعه)، و بوستان های جنگلی کوهسار و چیتگر، در این خصوص تمهیدات مناسبی برای مقابله بهینه با آتش سوزی ها و حوادث احتمالی در این گونه مکان ها و یا کاهش این اتفاقات اندیشیده شده است.



لینک منبع : http://125.tehran.ir/Default.aspx?tabid=108&ArticleId=122287